Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Vragen bij de rijkelijke stroom aan overheidssubsidies voor ondernemingen

©️ Shutterstock

De Nationale Bank publiceerde gisteren de studie 'Are government subsidies and investment grants higher in Belgium?'.  De vraag is bijna retorisch; het positieve antwoord is allerminst een staatsgeheim. De subsidies aan ondernemingen zijn ongeveer 4 procent van het BBP of 12 miljard euro hoger in ons land dan gemiddeld in de eurozone. Dit is beduidend hoger dan de buurlanden in tegenstelling tot de vaak bekritiseerde sociale uitgaven die wel op hetzelfde niveau liggen. 

De NBB zelf behandelt de kwestie of de overheid aan ‘overkill’ doet in eerste instantie met fluwelen handschoenen.  De hoge fiscale druk op arbeid wordt ingeroepen als excuus voor de royale loonsubsidies, die de meerderheid van de subsidies aan ondernemingen uitmaken.  

De NBB verwijst wel naar studies die minder omfloerst zijn. Zo toonde Bart Cockx (UGent) dit jaar aan dat de patronale bijdragenverlaging voor de ‘eerste aanwerving’ in hoge mate inefficiënt is omwille van de hoge kost die leidt naar veel weinig succesvolle ondernemingen met één werknemer.  

Het Planbureau toonde reeds herhaalde malen aan dat er sterk gesnoeid kan worden in de subsidies voor onderzoek en ontwikkeling, met name in de kortingen op de vennootschapsbelasting.

De regio’s hielden jarenlang een overgesubsidieerd stelsel voor dienstencheques in stand, dat slechts recent enigszins bijgestuurd wordt.  

Zolang politici de mentaliteit hanteren dat ‘aan de industrie (/het bedrijfsleven) niet geraakt mag worden”’ (cf. minister-president Diependaele) zullen de miljarden subsidiestromen zonder de nodige beleidsevaluatie blijven stromen naar de ondernemingen.  De NBB vraagt dat er vooreerst transparantie gebracht wordt in de subsidiestromen en vervolgens een grondige evaluatie. Want, ‘er is weinig evidentie dat de gerichte loonsubsidies efficiënt en effectief zijn in het bereiken van hun doel’. 

“Deze regering kijkt voor besparingen steevast in de richting van werklozen, gepensioneerden of langdurig zieken. Tegelijkertijd staat de kraan open voor subsidies waarvan de effectiviteit niet geëvalueerd wordt, of waarvan al overduidelijk is aangetoond dat ze niet effectief zijn.  Deze tweeslachtige opstelling is niet langer houdbaar”, aldus Ann Vermorgen.