Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

“Verkeersveiligheid mag je niet herleiden tot een marktproduct”

De Vlaamse regering werkt al een tijd aan plannen om de technische keuring en het rijexamen grondig te hervormen. De wachttijden in de keuringscentra, de verouderde infrastructuur en de groeiende vraag naar klantvriendelijkheid worden daarbij vaak als argumenten aangehaald om het systeem aan te passen. Maar volgens ACV Puls dreigt de hervorming zoals ze nu op tafel ligt de fundamenten van verkeersveiligheid en de kwaliteit van de dienstverlening te ondermijnen. Elke Gelens, vakbondsverantwoordelijke bij ACV Puls in de sector van de automobielinspectie, richtte daarom een dringende oproep aan de leden van de Vlaamse Parlementscommissie Mobiliteit en Openbare Werken om de plannen te herbekijken.

Hoe kijkt ACV Puls naar de geplande hervorming van de autokeuring?
Elke Gelens: “Laat mij duidelijk zijn: wij ontkennen de problemen in de sector niet, integendeel. Wachttijden, verouderde infrastructuur en personeelstekorten zijn realiteiten die wij al meerdere keren bij het kabinet en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken hebben aangekaart. Maar de manier waarop de hervorming nu wordt voorgesteld, dreigt meer problemen te veroorzaken dan ze oplost. Wij pleiten niet voor stilstand, maar voor een bijgestuurde hervorming die voor iedereen een win-win kan betekenen: een modernere keuring, een kwaliteitsvolle dienstverlening met draagvlak bij het personeel, een beleid dat duurzaamheid en verkeersveiligheid centraal zet én respecteert wat eerder in sociaal overleg over loon- en arbeidsvoorwaarden is afgesproken.”

Over de fundamenten van verkeersveiligheid

Wat stoort jullie het meest aan de huidige plannen?
“Het fundamentele doel van de keuring is verkeersveiligheid. Maar uit de huidige voorstellen spreekt vooral een economische logica. Denk maar aan het terugbrengen van de keuringsfrequentie tot het Europese minimum: dat betekent dat risicovolle gebreken aan voertuigen soms pas na twee jaar zouden opgemerkt worden. Spreken we dan over remmen of banden die in slechte staat kunnen zijn, dan lijkt me dat bijzonder gevaarlijk. Zeker voor intensief gebruikte of oudere wagens is dat onaanvaardbaar.”

En wat met verschillen tussen de gewesten?
“Daar wringt nog een schoen. Wallonië en Brussel zetten vraagtekens bij de Vlaamse plannen, en dat is niet zomaar. Zij zien hetzelfde risico voor de verkeersveiligheid. Bovendien krijg je bij ongelijke regels keuringstoerisme: mensen die met hun wagen de grens oversteken omdat het er makkelijker of goedkoper is. Dat zal niet alleen de wachttijden in de ene regio verergeren, maar ook de uniformiteit en dus de geloofwaardigheid van het systeem aantasten.”

Concrete aandachtspunten

Welke concrete risico’s houdt de hervorming nog in?
“Er zijn er verschillende. Het afschaffen van de tweedehandskeuring, bijvoorbeeld, opent de deur voor gesjoemel. Vandaag zien we nog altijd dat een aanzienlijk aantal tweedehandswagens niet door de keuring geraakt. Dat signaal negeren, betekent risico’s creëren voor de kopers van die wagens en voor de verkeersveiligheid. Ook de eerste keuring van verbouwde voertuigen of het controleren van niet-originele trekhaken blijft cruciaal. Zonder zulke checks neem je een reëel veiligheidsrisico.”

Werknemers onder druk

Ook de manier waarop de hervorming wordt gecommuniceerd, roept vragen op bij jullie. Waarom?
“Omdat alles nu op een karikaturale manier naar voor wordt gebracht. Ja, er zijn wachtrijen, dat klopt. Maar de boodschap die men in de pers verspreidt, is dat het hele systeem nutteloos zou zijn en dat de werknemers eigenlijk overbodig of erger nog, fraudeurs zijn. Dat is bijzonder kwetsend voor duizenden mensen die dag in dag uit werken aan de verkeersveiligheid van ons allemaal. Bovendien helpt dit soort communicatie niet om het beroep aantrekkelijker te maken. Net nu we dringend nood hebben aan extra personeel wordt een compleet verkeerd beeld neergezet.”

Oproep tot overleg

Wat vraagt ACV Puls dan concreet?
“Wij vragen een hervorming die gebaseerd is op dialoog en respect, niet op beeldvorming. Laten we inderdaad moderniseren en klantgerichter werken, maar zonder te raken aan de fundamenten van verkeersveiligheid, de objectiviteit van het systeem en de rechten van de werknemers. Het is belangrijk dat beleidsmakers niet enkel het papier van de hervormingsnota bekijken, maar ook luisteren naar de mensen die elke dag op het terrein staan. Zij zijn het sociaal kapitaal van de sector en dragen direct bij aan onze veiligheid.”