Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Na vier jaar van loonstilstand opnieuw loonmatiging voor de werknemers. Deze trend moet gekeerd worden!

Op basis van de wet op de loonnorm stelt het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een loonmarge van 0% vast voor 2025-2026. Na vier jaar van stilstand op het vlak van lonen ontzegt de loonnormwet de werknemers ook voor de komende twee jaar ieder perspectief om mee de vruchten te plukken van de economische groei.

Hoge winstmarges

Nochtans blijft de winstgevendheid van de bedrijven na een piek in 2022 boven het historisch gemiddelde. Dat hoge gemiddelde wijst erop dat in vele sectoren ruimte is voor loonsverhogingen.  Al jaren volgen de lonen immers niet langer de productiviteitsstijging in onze economie. De wet maakt het echter onmogelijk voor de sectoren om loonsverhogingen in lijn met die productiviteitsstijging te onderhandelen.

Gemanipuleerd cijfer

Bovendien is de berekening van het loonverschil tussen België en de buurlanden fout. De CRB houdt bij de bepaling van de zogenaamde ‘loonkostenhandicap’ geen rekening met maatregelen die de loonkosten voor de werkgevers verlagen: een aantal patronale bijdrageverminderingen en de loonsubsidies worden niet verrekend in het gemanipuleerde cijfer. Wordt de berekening wel correct gemaakt, dan blijkt dat we in 2023 een loonvoorsprong hadden van 2.4% ten opzichte van onze buurlanden. De lonen in ons land zijn sinds 1996 2,4% minder snel gestegen dan in de buurlanden.

Onderhandelingsruimte nodig

Kunnen onderhandelen over een echte marge, zou in het bijzonder werknemers met lage lonen ademruimte kunnen geven. Zij merken de hogere kosten het meest, omdat de prijzen van producten zoals energie, voedsel en wonen, die het meest zijn gestegen, een groter deel van hun uitgaven vormen.

Dat de loonnormwet geen ruimte laat voor loononderhandelingen is ook schrijnend gezien de blijvende krapte op de arbeidsmarkt. Normaliter zou die krapte op zijn minst moeten leiden tot betere lonen voor schaarse profielen. 

Voor de vakbonden is de conclusie duidelijk: de wet op de loonnorm moet worden hervormd, zoals we al sinds 2017 vragen. Zonder een herziening van deze wet hypothekeert de fictieve 0-marge  de onderhandelingen over  een interprofessioneel akkoord. Werkgevers hoeven immers niet eens te onderhandelen om hun doelstellingen te bereiken.  Voor de werknemers is er geen perspectief, alleen volgehouden loonmatiging.  

 

Loonkostenhandicap en max. beschikbare marge    
2023 2024 2025-2026
Handicap' volgens Wet van 1996 2,70% 1,00%
Verwachte loonstijging buurlanden min verwachte indexering België in '25-'26     1,00%
   
Maximaal beschikbare marge IPA '25-'26   0,00%
   
Handicap sinds '96 rekening houdend met loonsubsidies en alle patronale bijdrageverminderingen -2,40%                                                                      -3,x % ?

 

Meer info:

Daan Nelen, ABVV, 0479 31 22 51

Kurt Van Hissenhoven, ACLVB, 0475 85 31 84

David Vanbellinghen,  ACV, 0477 37  88 17

 

Lees het persbericht van 03/02/2025: 'Na vier jaar van loonstilstand opnieuw loonmatiging voor de werknemers.  Deze trend moet gekeerd worden!' (pdf).