Persbericht
31-1-2024
Het ACV is tevreden met de doorbraak rond mobiliteit binnen de federale regering
Dit akkoord ondersteunt werkers die het woon-werktraject afleggen met de fiets of de trein. De beslissingen om het fiscaal plafond te verhogen voor de fietsvergoeding komt tegemoet aan de vraag van het ACV. Ook de regeringskeuze om de treinpendelaars te compenseren voor de gestegen NMBS-tarieven kan op de steun van het ACV rekenen.
Een inspanning van werkgevers is wel nodig, gezien hun bijdrage in de tegemoetkoming aan werknemers de laatste jaren fors is gedaald. Het ACV dringt er bij de werkgeversorganisaties op aan om een akkoord te sluiten zodat alle treinpendelaars richting kosteloos woon-werkverkeer evolueren.
De regeringsbeslissingen vermijden ook aanhoudende onzekerheid bij werkers met een bedrijfswagen. Dat is positief, maar het ACV dringt wel aan op een meer duurzame oplossing. De instrumenten hiervoor bestaan. Het ACV stelt voor dat elke werknemer die een salariswagen aangeboden krijgt ook kan kiezen voor een mobiliteitsbudget. Dat is nu niet het geval. Terwijl uit onderzoek blijkt dat er nog heel veel potentieel is voor het mobiliteitsbudget. Als iedereen met een salariswagen zou kunnen kiezen voor het mobiliteitsbudget zou dat naar schatting 100.000 salariswagens van de weg kunnen halen.