Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Eindelijk, vanaf mei 2023 iedereen recht op een fietsvergoeding

Vakbonden en werkgeversorganisaties sloten vandaag in de Nationale Arbeidsraad (NAR) een cao over de fietsvergoeding. Wie naar het werk fietst en vandaag nog geen recht heeft op een fietsvergoeding, krijgt uiterlijk vanaf 1 mei 2023, een vergoeding van 0,27 euro per km.

Een werknemer heeft recht op deze vergoeding voor elke gefietste kilometer in het woon-werkverkeer voor een maximale afstand van 40km per dag. Dit bedrag stijgt automatisch mee met het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag. Voor diegenen die vandaag al recht hebben op een fietsvergoeding op basis van een cao  verandert er niets. Het ACV is zeer verheugd over deze nieuwe cao. De Nationale Arbeidsraad dringt erop aan deze regeling ook door de trekken in de openbare sector voor zij die nog geen recht hebben op een fietsvergoeding.

In totaal komt vandaag 11 procent van alle werknemers, arbeiders en bedienden samen, met de fiets naar het werk. Van de aanzienlijke groep werknemers die op minder dan vijf kilometer van het werk woont, komt nog steeds 55 procent met de wagen. De veralgemening van de fietsvergoeding brengt hopelijk verandering in deze cijfers. Dit leidt tot positieve effecten op de gezondheid van werknemers, op het leefmilieu en op de file-druk.

Uiteraard is ook goede fietsinfrastructuur van groot belang om deze doelstellingen te realiseren, daar liggen nog grote uitdagingen.

De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven schatte in 2019 de kost van een interprofessionele fietsvergoeding op 40 miljoen euro per jaar, voor de volledige privésector. Dat komt overeen met pakweg 2 procent van de uitgaven die ondernemingen doen voor bedrijfswagens, of 0,02 procent van de totale loonmassa in België. Die 40 miljoen houdt bovendien geen rekening met reële minderuitgaven die fietsende werknemers voor de ondernemingen tot gevolg hebben. Met wat ondernemingen besparen met bijvoorbeeld het schrappen van parkeerplaatsen is de reële kost peanuts.

Lees het persbericht van 24 januari 2023 'EIndelijk, vanaf mei 2023 iedereen recht op een fietsvergoeding' in pdf.