Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
ACV lidmaatschap
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

ACV niet akkoord met nieuw evaluatiesysteem federale overheid

©Shutterstock

Het ACV gaat niet akkoord met het nieuwe evaluatiesysteem dat het kabinet ambtenarenzaken wil invoeren voor het federale overheidspersoneel. 

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:

  • Het accent ligt voortaan eerder op informele gesprekken. Formele evaluatiegesprekken hoeven niet per se plaats te vinden. De evaluatiecyclus loopt automatisch door indien binnen de 3 maanden na het einde van de cyclus geen gesprek doorgegaan is. 
  • Het planningsgesprek en het functiegesprek worden samengevoegd. 
  • Alle vermeldingen behalve "onvoldoende" worden afgeschaft.
  • Het kabinet herinstalleert grotendeels de vlakke loopbanen. Er is niet langer een link met de geldelijke loopbaan behalve in het geval van een onvoldoende. Op dat moment kun je bijvoorbeeld niet langer veranderen van graad.
  • Startdatum cyclus = keuze administratie (kan zelfs verschillen per dienst).
  • Niet alle cycli zijn 12 maanden (kan korter of langer zijn vb. ingeval van functiewijziging, maar ook als je een remediëringstraject hebt). 
  • Introductie remediëring (= begeleidingstraject door P&O van jouw administratie met als bedoeling om knelpunten te ‘verhelpen’)
  • Soepelere ontslagmogelijkheden (mogelijk na remediëring + 2 onvoldoende binnen de 4 jaar)
  • Niet langer positieve evaluatie na langdurige afwezigheid (ook niet ingeval van ziekte)

Waarom het ACV niet akkoord kan gaan met het nieuwe evaluatiesysteem: 

  • Het nieuwe evaluatiesysteem focust vooral op wat er moet gebeuren wanneer iemand niet voldoet (zijnde 1% van de huidige personeelsleden). Het kabinet was niet bereid om een positief ‘ontwikkelingstraject’ in te schrijven. De nieuwe regeling zorgt niet voor een betere bescherming van het personeel. Integendeel zelfs. Voorbeelden daarvan zijn: snellere mogelijkheid tot ontslag, het kunnen verkorten of verlengen van de cyclus in een aantal situaties, personeelslid kan geen beroep aantekenen tegen remediëring (enkel tegen de vermelding onvoldoende) …  De nieuwe regeling vergroot de kans dat willekeur en moeilijke interpersoonlijke relaties ten grondslag liggen van negatieve evaluaties. Over de periode dat het goed gaat, staat er niet noodzakelijk iets op papier.
  • Het nieuwe KB maakt geen deel uit van het sectoraal akkoord. Een gemiste kans om dit samen met de sociale partners uit te tekenen.
  • De nieuwe tekst is geschreven in een quasi onleesbaar juridisch taaltje. Het besluit aan de koning en de vormingsbrochures moeten daar soelaas bieden. Bij betwistingen wordt er uiteindelijk echter teruggegrepen naar het Koninklijk Besluit en wordt dat veelal in het nadeel van het personeelslid geïnterpreteerd.
  • Een cultuur- en mentaliteitswijziging vereist de nodige training, opleiding en ondersteuning. Daarvoor werd geen budget voorzien.

Bekijk het volledige ontwerp van Koninklijk Besluit over het evaluatiesysteem