Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Word lid van het ACV
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Pensioenhervorming: vooral impact op werknemers en ambtenaren

©Shutterstock

Naar jaarlijkse gewoonte brengt de studiecommissie voor de vergrijzing een raming van de sociale uitgaven tot 2070. Dit jaar betekent dat ook een doorrekening van de pensioenhervorming. Die laat zien dat er drastisch bespaard wordt op de pensioenen van de ambtenaren en werknemers.

De studiecommissie voor de vergrijzing stelt dat de uitgaven voor pensioenen slechts met 0,9 procentpunt van het bbp zullen stijgen tegen 2070, terwijl het aantal gepensioneerden 44% hoger zal zijn. Dat is het gevolg van de pensioenhervorming.

De pensioenhervorming zoals ze in het regeerakkoord staat, zou de pensioenuitgaven met 1,8 procentpunt van het bbp doen dalen tegenover de ramingen van vorig jaar. De impact laat zich vooral voelen bij de pensioenregeling voor werknemers (-0,9 procentpunt van het bbp) en ambtenaren (-0,8 procentpunt van het bbp).

Ilse Heylen (voorzitter ACV Openbare Diensten): “Het rapport van de vergrijzingscommissie is duidelijk: Ambtenaren en werknemers betalen de prijs van de pensioenhervorming, zelfstandigen blijven zo goed als buiten schot”.

Ambtenaren zwaar getroffen

In relatieve termen, namelijk uitgedrukt in het huidige aandeel van elke regeling in de budgettaire kosten van de vergrijzing, is het effect van de hervorming het sterkst in de ambtenarenregeling. 

De maatregelen met de belangrijkste budgettaire impact zijn de afschaffing van de preferentiële tantièmes en verhoging van de pensioenleeftijd in speciale regimes (-0,6 procentpunt van het bbp), de invoering van de nieuwe bonus-malusregeling (-0,4 procentpunt van het bbp) en de tijdelijke opschorting van de welvaartsenveloppe bij pensioenen (-0,3 procentpunt van het bbp). De verlenging van de referteperiode in de berekening van het ambtenarenpensioen en het afbouwen van de duur van de gelijkgestelde periodes in de pensioenberekening in de werknemersregeling verminderen elk apart de budgettaire kosten van de pensioenen met 0,2 procentpunt van het bbp tussen 2024 en 2070.

Ilse Heylen: “Bij de statutaire ambtenaren zijn het vooral de preferentiële stelsels die het gewicht van de bijdrage leveren. Nochtans gaat het hier om belastende beroepen. Gezond verstand begrijpt dat een brandweerman van 65 op een ladder van 30 meter geen evidentie is. De vraag is dan of mensen in de praktijk het zo lang kunnen trekken en welke maatregelen zullen genomen worden om te zorgen voor effectieve veiligheid, kwalitatief onderwijs of degelijk openbaar vervoer.”  

Hardvochtig beleid

Het rapport van de studiecommissie voor de vergrijzing bevestigt onze stelling dat de geplande pensioenhervorming hardvochtig is. Onze sociale bescherming wordt geviseerd. Overheidspersoneel is het slachtoffer, maar ook de pensioenkloof tussen mannen en vrouwen wordt groter. We blijven ons dan ook verzetten tegen deze maatregelen. We oefenen druk uit om te komen tot correcties en degelijke overgangsmaatregelen.