Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Word lid van het ACV
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

‘We zijn goedkoper en zorgen voor lokale tewerkstelling’

Jeroen Pollet

In deze periode is er volle bedrijvigheid bij Alstom in Brugge. De treinbouwer is bezig met het produceren van M7-rijtuigen voor de NMBS. Toch dreigen er problemen: voor de bestelling van 1.800 nieuwe wagons hebben de Belgische spoorwegen het Spaanse CAF aangewezen als geprefereerde leverancier. ‘Onbegrijpelijk’, klinkt het bij de ACV-afgevaardigden Christoph Flokman en Tomas Devos: ‘De verschillen zijn minimaal, we zijn zelfs goedkoper, en toch zou het order naar het buitenland gaan …’

Christoph werkt al sinds 1991 bij Alstom (toen nog Bombardier). De laatste zes jaar is hij er ACV-hoofdafgevaardigde. Tomas begon in 2007 als productieplanner en is vandaag Key User SAP en ACV-afgevaardigde. ‘We hebben veel zien veranderen’, vertelt Christoph.

Tot april 2026

Aan de vaart naar Gent bouwen ze in Brugge al treinen sinds 1905 (La Brugeoise). Heel veel NMBS-rijtuigen zijn in Brugge gemaakt. Momenteel werken er ongeveer 800 mensen op de site. ‘We werken aan de M7-dubbeldekrijtuigen voor de NMBS. Met de huidige bestelling is het werk verzekerd tot april 2026’, vertelt Christoph. Wat er daarna zal gebeuren is minder duidelijk. ‘We rekenden wel op dat nieuwe raamcontract met de NMBS dat nu naar CAF dreigt te gaan. We hebben ook nog de serviceafdelingen, maar dat is veel minder werk’, vult Tomas aan.

Onbegrip

Bij beiden heerst onbegrip. ‘Ook de collega’s zijn ontgoocheld: onze offerte was meer dan 100 miljoen euro goedkoper dan die van CAF en toch zouden wij het werk niet krijgen? Vroeger schermde men altijd met het argument dat we te duur waren, maar nu we goedkoper zijn, is het blijkbaar ook niet goed’, gaat Christoph verder. Tomas: ‘We scoren wat minder op techniek en energie-efficiëntie, maar in de uiteindelijke score gaat het over punten na de komma. Als wij de opdracht zouden krijgen, blijft de tewerkstelling hier. Alle mensen die hier werken, betalen hier ook belastingen hé. Bovendien zouden ook onderaannemers en de engineeringsite in Charleroi moeten afbouwen. Alstom wil de beslissing aanvechten. We hopen – gezien het kleine verschil – dat we op die manier toch nog het contract kunnen binnenhalen.’

Veel geïnvesteerd

Er was vanuit de NMBS wat kritiek op Alstom-leveringen die te laat kwamen in het verleden. Christoph: ‘Dat was de periode toen Bombardier net door Alstom overgenomen was. De overname heeft inderdaad voor oponthoud gezorgd. Ondertussen hebben we extra competenties binnengehaald, meer geïnvesteerd met bv. een nieuwe productielijn en halen we de achterstand in. Bovendien zegt de NMBS tevreden te zijn over de afgeleverde kwaliteit. Het bedrijf leverde samen met het personeel dus veel inspanningen de voorbije jaren. Dan komt dit nu bijzonder hard aan.’

Oproep aan politiek

Volgens de ACV-afgevaardigden moeten ook de politici hun schouders hieronder zetten. ‘Industriële tewerkstelling blijft de ruggengraat van onze economie. Het is belangrijk om die hier te houden. Daarom roepen wij de politici op om hun gewicht mee in de schaal te werpen. Op alle niveaus. En niet alleen voor het nieuwe contract: ook in het lopende NMBS-contract zit nog een optie voor een 200-tal rijtuigen, dat zou nog voor twee jaar extra werk betekenen voor ons, maar daarvoor is een handtekening van de minister nodig. Maak er alstublieft werk van!’ besluiten Tomas en Christoph.

FOTO: Christoph Flokman en Tomas Devos van Alstom, Brugge: ‘Industriële tewerkstelling is de ruggengraat van onze economie. We hopen dat onze politici dat beseffen.’