Vlaamse Ombudsdienst noteert recordaantal klachten over De Lijn

De Vlaamse Ombudsdienst maakt bekend dat het een recordaantal klachten heeft ontvangen over De Lijn. Dat ligt aan verschillende factoren, waarvan de meest opvallende de uitrol van het nieuwe vervoersplan, de basisbereikbaarheid, is. Voor ACV openbare diensten is dit geen grote verrassing. Dit plan, dat in de loop van 2024 grootschalig werd geïntroduceerd, kent veel hiaten, afgeschafte of verplaatste haltes en een vaak falend systeem van vervoer op maat.
Daarnaast kampt De Lijn met een lange geschiedenis van bezuinigingen. Sinds Hilde Crevits drie legislaturen geleden minister van Mobiliteit werd, is er flink gesnoeid bij De Lijn. Het motto was toen "snoeien om te bloeien", maar nu blijkt dat er te diep is gesnoeid en de boom dreigt te sterven.
Vorige week pronkte minister Annick De Ridder in Leuven nog naast een nieuwe elektrische bus. Hoewel dit een positieve ontwikkeling lijkt, begint haar discours te lijken op dat van Ben Weyts, die twee regeringen geleden regelmatig op tv verscheen om nieuwe bussen voor De Lijn aan te kondigen. Deze aankondigingspolitiek heeft geleid tot een verouderd wagenpark, wat zorgt voor defecten en een onbetrouwbare dienstverlening.
Hoewel er wel wordt geïnvesteerd, komt dit te laat. De vorige legislatuur werden bussen besteld, maar fabrikanten kampen met leverproblemen. Deze regering heeft 400 miljoen euro gereserveerd voor investeringen in De Lijn, zowel in rollend materieel als in vaste installaties. Het zal echter nog enkele jaren duren voor het aantal voertuigen terug op peil is en de gemiddelde leeftijd van de voertuigen op een aanvaardbaar niveau zit.
Echter, er is deze legislatuur amper sprake van een stijging van de exploitatiemiddelen, die essentieel zijn om bussen en trams te laten rijden en reizigers te vervoeren. Dit jaar is er nog een tekort in de begroting van miljoenen euro's, waarvoor nog geen oplossing is. De minister rekent op hogere inkomsten uit controles en boetes, maar deze baten worden naar onze mening te hoog ingeschat. Uiteindelijk zal de reiziger opnieuw de dupe worden van verdere bezuinigingen in het aanbod. Op het einde van het jaar moet de rekening immers kloppen.
De wegen slibben dagelijks dicht, er is een dringende vraag naar een modal shift en er zijn klimaatdoelstellingen te behalen. De Vlaamse Regering lijkt vandaag echter niet bereid om De Lijn de nodige financiële middelen te geven om deze doelen te bereiken. Na 15 jaar bezuinigen is er geen vet meer om weg te snijden bij De Lijn.
De vraag is nu of de Vlaamse Regering werk wil maken van een performant openbaar vervoer of het verder wil laten verkommeren. Het is aan de minister om hier een duidelijk standpunt in te nemen. We hopen dat minister De Ridder zich zal opwerpen als een goede boomchirurg om na jaren van snoeien de boom weer gezond te maken. Vlaanderen heeft recht op goed openbaar vervoer. Zorg dus voor voldoende middelen om dit te realiseren!