Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Vlaamse regering brengt De Lijn in gevaar

ACV Openbare Diensten roept de Vlaamse regering op om het openbaar vervoer weer in publieke handen te nemen en te investeren in een degelijk, toegankelijk en betaalbaar systeem.  Uit bevragingen blijkt dat heel wat mensen het openbaar vervoer zouden gebruiken als dat aanwezig zou zijn.

Carlo Maesen, secretaris bij ACV Openbare Diensten: “De recente beleidskeuzes van de Vlaamse regering zijn een zeer gevaarlijk spel dat de toekomst van De Lijn en de kwaliteit van het openbaar vervoer in gevaar brengt ernstig in gevaar brengt.”

In regio's zoals Lommel en Pelt, waar de industriële ontwikkeling leidt tot duizenden nieuwe banen, blijkt uit bevragingen dat 20 tot 30 procent van de werknemers het openbaar vervoer zou willen gebruiken. Echter, het huidige aanbod is daar onvoldoende aanwezig. Maar Minister Annick De Ridder ziet uitbreiding van het aanbod door De Lijn op dit moment niet als optie, maar verwijst naar projecten in Antwerpen en Gent waar bedrijven zelf privévervoer per bus organiseren voor hun werknemers, met subsidies van de overheid.

Carlo Maesen: “De Vlaamse regering beconcurreert haar eigen vervoersmaatschappij De Lijn, door steeds meer taken uit te besteden aan de private sector. Deze privatisering verhoogt de risico's op verminderde dienstverlening en lagere kwaliteit. De privatisering van overheidsdiensten in het verleden heeft nergens tot verbeteringen geleid. Er moeten dringend meer investeringen gebeuren in het openbaar vervoer.”

In Maaseik bijvoorbeeld, een regio die zich profileert als Hoppinpunt voor het Maasland, zijn de problemen duidelijk zichtbaar. De infrastructuur is verouderd en ontoereikend: er zijn geen toiletten voor chauffeurs, de rolstoeltoegankelijkheid is onvoldoende en reizigers missen vaak hun aansluitingen door verspreide eindhaltes. Maesen benadrukt dat dergelijke situaties onaanvaardbaar zijn en dat de Vlaamse regering samen met steden en gemeente hierin tekortschiet.

ACV Openbare Diensten roept de Vlaamse regering op om het openbaar vervoer weer in publieke handen te nemen en te investeren in een degelijk, toegankelijk en betaalbaar systeem. Maesen benadrukt dat openbare diensten essentieel zijn voor een eerlijke en welvarende samenleving en dat privatisering alleen maar leidt tot afbraak van de kwaliteit en toegankelijkheid van deze diensten.

De zorgen van ACV Openbare Diensten reflecteren een bredere bezorgdheid over de toekomst van het openbaar vervoer in Vlaanderen. Het is duidelijk dat er behoefte is aan een heroverweging van het huidige beleid en een terugkeer naar een publiek gefinancierd en georganiseerd openbaar vervoerssysteem.