Voedingshandel: tussenkomst in de kinderopvang tot 12 jaar

1. Voor wie?
- elke werknemer die op het moment van de kinderopvang werkzaam was in het PC 119 EN een ononderbroken anciënniteit van minimum 12 maanden had in het PC 119 (dus niet noodzakelijk in dezelfde onderneming). Een onderbreking van minder dan 7 kalenderdagen wordt niet als onderbreking van de anciënniteit beschouwd.
Het maakt niet uit of men voltijds of deeltijds werkt, ziek was of in tijdskrediet.
Werken man en vrouw allebei in PC 119 en voldoen ze aan de voorwaarden dan hebben ze elk afzonderlijk recht op deze premie. Ook leerling-werknemers hebben recht. - Zijn uitgesloten: wie werkt via een uitzendkantoor in PC 119 en wie werkt met een IBO-contract van de VDAB.
2. Welke kinderen?
Elk kind tot 12 jaar (voorheen 6 jaar) van wie je vader of moeder bent (bewijs van afstamming of adoptie vereist). Grootouders en pleegouders zijn dus uitgesloten evenals een nieuwe echtgeno(o)t(e) van de biologische/adoptie-vader of moeder.
3. Welke dagen?
Alle opvangdagen waarvoor een fiscaal attest wordt afgeleverd.
4. Hoe aanvragen?
In principe zullen alle werkgevers en werknemers uit PC 119 aangeschreven worden en kan zowel de werkgever als de werknemer de aanvraag indienen via de website van het Fonds voor Bestaanszekerheid van het PC 119. De aanvraag kan ook op papier gebeuren. Het spreekt voor zich dat leden van het ACV zich steeds tot een secretariaat van ACV Voeding en Diensten kunnen richten voor hulp bij de aanvraag.
5. Vereiste documenten?
- éénmalig bij de eerste aanvraag een kopie of een elektronisch PDF-bestand van de geboorteakte van elk kind dat voor de premie in aanmerking komt. In de geboorteakte moet de afstamming duidelijk worden vermeld.
- jaarlijks alle fiscale fiches voor de kinderopvang van dat kind in het voorbije kalenderjaar. Het moet dus gaan om een erkende kinderkribbe, peutertuin of onthaalmoeder.
6. Wanneer aanvragen?
Van zodra u in het bezit bent van alle fiscale fiches betreffende de kinderopvang; vermoedelijk is dit ten vroegste vanaf april 2025 voor de opvangdagen in 2024. De aanvraag mag maximaal tot twee jaar na de opvang worden ingediend. Aanvragen voor 2024 moet je dus uiterlijk op 31/12/2026 indienen.
7. Bedrag?
- € 3,00 bruto per begonnen dag opvang. Twee dagen van telkens 3 uur opvang geven dus samen recht op € 6,00
- Bij wie niet aan een volledig kalenderjaar komt omwille van ontslag of onvoldoende anciënniteit of omdat het kind in de loop van het kalenderjaar 12 jaar werd, wordt de premie pro rata berekend. De maand waarin je de sector verlaat of het kind 12 jaar wordt, mag je nog in rekening brengen. Bijvoorbeeld: een werknemer verlaat de sector in de loop van de maand mei: 5 maanden rechtgevende tewerkstelling geven recht op 5/12 van de jaarpremie.
- Het bedrag is beperkt tot € 600,00 per aanvrager, per kind en per kalenderjaar.
8. Voorziene betaaldatum?
- Aanvraag door werkgever: tussen juni en december van het jaar volgend op het jaar van kinderopvang
- Aanvraag door werknemer: tussen september van het jaar volgend op het jaar van kinderopvang en maart van het daarop nog eens volgende jaar.