Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Het COV wil dat het dossier van de minimumdoelen goed landt

Kwaliteitsvol onderwijs realiseren

Het COV ondersteunt de ambitie om kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling te waarborgen. De minimumdoelen spelen hierin een cruciale rol, omdat ze garant staan voor een brede basisvorming in alle scholen. Het is voor ons essentieel dat eindtermen een kader blijven bieden om de basiskwaliteit te waarborgen. Ontwikkelingsdoelen en eindtermen mogen echter geen drempel vormen voor leerlingen. Het uitgangspunt moet zijn dat iedereen kan leren, maar dat het tempo en de benodigde oefentijd per leerling verschillen. Deze bezorgdheid moet serieus genomen worden.

Belang van draagvlak en transparantie

Het COV wijst op de noodzaak van een breed draagvlak bij de implementatie van nieuwe minimumdoelen. Daarom verwachten we dat de minister met een tekst komt die sociale partners in een voorafgaand overleg (het 11bis-overleg) betrekt. Transparantie over de procedure en het legistieke proces is daarbij cruciaal – het formuleren van minimumdoelen mag ‘geen onderonsje' zijn. Het wettelijk kader is van groot belang en er moet een duidelijk onderhandelings- en adviesproces zijn. Pas na deze toelichting over procedure en inhoud kan het COV hier werkelijk over oordelen. 

Realistische timing en betrokkenheid leraren

Het basisonderwijs wacht al drie legislaturen op nieuwe eindtermen. Die hadden vorige legislatuur moeten landen. Het is goed dat er nu werk van wordt gemaakt, maar de invoering moet realistisch blijven. Leraren mogen niet de dupe worden van een te snelle invoering. Een haalbare timing, goede begeleiding en ondersteuning zijn essentieel voor een duurzame implementatie. Ook het lesmateriaal moet tijdig vernieuwd kunnen worden.

Het COV blijft zich inzetten voor kwaliteitsvol onderwijs en vraagt iedereen om met respect te spreken over het werk en de professionaliteit van de leraren in het basisonderwijs.