Het regeerakkoord voor de luchtvaart

Wij zijn blij dat de federale regering op zijn minst nagedacht heeft over de luchthaven en de luchtvaart in het algemeen. Er worden een aantal aanzetten gegeven waar we ons als vakbond in kunnen vinden, maar over het algemeen blinkt het akkoord uit in vaagheid en zijn we benieuwd naar de verdere uitwerking.
1.Mobiliteit
Het is zeer goed dat de regering het mobiliteitsvraagstuk ter harte zal nemen. Het is essentieel dat passagiers en werknemers vlot op de luchthaven kunnen geraken met het openbaar vervoer. Dit roept echter de vraag op of de Diabolotaks eindelijk geschrapt zal worden. Het is positief dat er eindelijk ingezet zal worden op een HST-verbinding. Dit zal de luchthaven versterken als transporthub. Helaas ontbreekt in het akkoord de vraag om 'korte vluchten' te verbieden die vervangen zouden kunnen worden door de HST-verbinding. Dit is een gemiste kans.
Verder wordt de verdere ontwikkeling van een (cargo)treinlijn naar Brucargo niet genoemd. Dit zou een belangrijke stap vooruit zijn in de ontsluiting van dit deel van de luchthaven.
2. Sociaal
Flexibiliteit
We vrezen dat de flexibilisering van de arbeidsmarkt een grote impact zal hebben op het grond- en vliegend personeel. Werken op het ritme van de passagiers (drukke zomer en andere vakanties) hoort bij werken in de sector. Echter, gezien de lage brutolonen in de sector, zorgt de vergoeding voor al deze extra gewerkte uren en dagen op momenten dat anderen verlof hebben voor een acceptabel inkomen. Als deze overuren, extra's en zondagspremies in het gedrang komen, zien wij niet wie er nog in deze flexibiliteit zal willen werken. Ook de afbouw van de landingsbanen komt de werkbaarheid van de sector niet ten goede.
Pensioen
Ook hier zal onze sector zwaar getroffen worden. Veel cabine- of check-in personeel werkt deeltijds door de zwaarte van de job en de gevraagde flexibiliteit. De pensioenmalus zal hier zeker gevoeld worden. Verder gaat de regering niet in op onze vraag om het probleem voor de piloten te regelen. Deze mogen omwille van veiligheidsredenen van Europa werken tot hun 65e en ze worden binnen ons pensioenstelsel verplicht te werken tot 67.
3. Duurzaamheid en Omgevingsgeluid
Het hele luik rond duurzaamheid en omgevingsgeluid staat bol van intenties, maar er zijn geen duidelijke engagementen opgenomen in de tekst. Dit is een gemiste kans om hierrond eindelijk de nodige rechtszekerheid te geven aan de luchtvaartmaatschappijen en om de omwonenden een duidelijk en correct kader te verschaffen. Ook rond de fiscaliteit mist het regeerakkoord enige ambitie.
In Denemarken werd de staat recentelijk hoofdaandeelhouder van hun nationale luchthaven. Zaventem is een van de weinige grote luchthavens in Europa die in privéhanden is. Gezien de budgettaire context snappen we dat het niet evident is om hier vandaag stappen in te zetten, toch mag de federale overheid zich wat actiever bezighouden met de tweede economische groeipool van België. De private luchthavenuitbater streeft vaak andere belangen na dan het algemene belang in hun keuzes bij de ontwikkeling van de luchthaven. Ze beschouwt zich meer en meer als vastgoedontwikkelaar en de keuzes die hieruit voortvloeien staan vaak haaks op de belangen van de werknemers, luchtvaartmaatschappijen, omwonenden of passagiers op de luchthaven.