Nieuw in de schoonmaak: verplichte aanwezigheidsregistratie vanaf 1 september 2024
Misschien heb je er al iets van gemerkt? De officiële aanwezigheidsregistratie (Check In and Out at Work), draait al enkele maanden op proef. Vanaf 1 september wordt de aanwezigheidsregistratie verplicht. Tijdens een overgangsperiode tot 31 december zullen de inspectiediensten begeleiden en geen sancties opleggen, behalve bij fraude.
De bedoeling van de aanwezigheidsregistratie is om fraude tegen te gaan. Er zijn helaas malafide werkgevers. Soms worden prestaties niet aangegeven of verkeerd betaald. Zwartwerk komt voor, of soms nog erger: uitbuiting en mensenhandel. Werknemers zijn het schachtoffer. Te weinig loon, minder vakantiegeld, problemen met eindejaarpremie, pensioen, enz. Met de aanwezigheidsregistratie kan de sociale inspectie beter controleren.
Alle werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten of stagiairs die gebouwen schoonmaken voor een schoonmaakbedrijf moeten zich registreren. Ook jobstudenten moeten zich registreren.
Schoonmaak met dienstencheques of schoonmaak door intern personeel valt niet onder deze reglementering.
De werkgever moet je informeren over de manier waarop de registratie gebeurt (bv. met een QR-code en smartphone of met een badge) en alle nodige informatie bezorgen.
Als werknemer moet je de registratie doen als je begint en als je stopt met werken en aan het begin en einde van de pauzes.
Als je met je eigen smartphone registreert, heb je in elk geval recht op de onkostenvergoeding van 7 euro per maand.
Contacteer je werkgever als je een verkeerde registratie hebt gedaan. Als je vergeten bent om te registreren, is er geen registratie en kan dit niet worden rechtgezet. Dit wordt best zo veel mogelijk vermeden. Er is echter geen automatische koppeling tussen de aanwezigheidsregistratie en de loonbetaling. Als je per ongeluk vergeten bent om een registratie te doen (en toch gewerkt hebt), heb je recht op je normale loon.
Je kan je registraties bekijken via de online-dienst https://checkinout.socialsecurity.be.
Ziehier de folder van de overheid die het registratieproces samenvat.
Nog vragen? Aarzel niet om je ACV-afgevaardigde of je secretariaat van ACV Voeding en Diensten te contacteren.