Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Stop dit blinde geweld

Het verdrag van de rechten van het kind is gebaseerd op vier fundamentele principes: het recht op non-discriminatie, het recht op (over)leven en ontwikkeling, het recht op participatie, en het principe dat het belang van het kind altijd moet primeren. Alle vier die principes worden in onze wereld met de voeten getreden, vooral in conflictgebieden.

Vier weken na de eerste beschietingen in de Gazastrook zijn er volgens het ministerie van Gezondheid 10.022 doden gevallen onder wie 4104 kinderen, of 41% van de slachtoffers. Zoveel als het aantal inwoners in een kleine Vlaamse gemeente. “Gaza is een kinderkerkhof geworden”, zegt Antonio Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Het einde is nog niet in zicht. Ondertussen blijft ook de oorlog in Oekraïne zijn tol eisen bij kinderen en hebben langdurige conflicten wereldwijd een schrijnende impact op hun ontwikkeling, hun toekomstkansen. Nee, het belang van het kind primeert niet. Op dit moment zijn zelfs scholen, ziekenhuizen, vluchtelingenkampen geen veilige plekken meer.

We kunnen niet blijven zwijgen. Als vakbond zien we duurzame vrede via overleg als enige mogelijke samenlevingsvorm. Als onderwijsmensen moeten we het opnemen voor de vele kinderen in nood en voor de vele collega’s wereldwijd die ondanks het geweld en de nietsontziende vernieling van schoolgebouwen toch blijven werken om voor elk kind het recht op onderwijs te garanderen. We mogen niet toelaten dat oorlog het nieuwe normaal wordt om conflicten op te lossen. We mogen niet toelaten dat wereldleiders het belang van grondbezit of bodemrijkdommen boven mensenlevens stellen en conflicten zo ontmenselijken.

Ook jij krijgt vragen van de kinderen in je klas. Dan blijft het belangrijk om de zinloosheid van geweld te benadrukken en de inzet van heel wat gewone mensen, artsen zonder grenzen, humanitaire helpers die het opnemen voor alle slachtoffers. Zij tonen ons dat er altijd hoop is. Het kan anders.

Onze solidariteit met alle getroffen kinderen en burgers moet duidelijk en ondubbelzinnig zijn. We roepen alle partijen op om de cirkel van geweld te doorbreken en via rechtvaardige onderhandelingen vrede te brengen voor iedereen. Zonder kinderen heeft deze wereld geen toekomst. Het is de verdomde plicht van alle wereldleiders om bij het besturen van onze samenleving het belang van het kind te laten primeren. Altijd.

Marianne Coopman (Zwartopwit in Basis-9)