Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Word lid van het ACV
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

4D-congres op 13 en 14 oktober

Op 13 en 14 oktober vindt het 4D-congres van COC plaats in Vayamundo, Oostende. Vakbondsafgevaardigden verdiepen zich twee dagen in duurzaam, doordacht en democratisch digitaliseren.

Vijf jaar geleden bogen we ons tijdens het congres ‘Geef ons beroep terug!’ (2018) over de uitdagingen voor onderwijspersoneel in een diverse kennissamenleving. Na een kritische analyse van het onderwijs anno 2018 (in de bredere context van de samenleving waardoor het gestuurd wordt), formuleerde het congres een sterk onderbouwde visie op onderwijs, onderwijspersoneel en onderwijsvakbonden en vertaalde die vervolgens in tien krachtlijnen (link naar pagina op onze website).

Eén gamma ontbreekt in het plaatje van de toen uitgetekende klascontext: geen spoor van ICT of digitalisering. Niet dat de digitalisering van het onderwijs toen nog niet was ingezet, integendeel, maar ze was toen nog minder prominent aanwezig. COVID-19 gaf haar, zoals algemeen geweten, een stevige duw in de rug.

In de voorbije vijf jaar zijn onze kennissamenleving en de taak van onderwijs daarin fundamenteel verder geëvolueerd. Digitalisering speelt daarin een cruciale rol. De (steeds maar) ver(der)gaande digitalisering van het onderwijs heeft een diepgaande impact op ons onderwijs én op de invulling van de functie van het onderwijspersoneel.

Digitalisering houdt in onderwijs altijd een dubbele uitdaging in: we moeten als onderwijs zelf telkens opnieuw de nieuwe vruchten van digitalisering een plaats geven binnen ons onderwijs en ermee leren omgaan, en tegelijkertijd moeten we steeds opnieuw een nieuwe generatie vormen om kritisch hun plaats in te nemen in de digitale wereld.

Hoog tijd dus voor een diepgaand maatschappelijk debat over digitalisering in het onderwijs. Met haar 4D-congres wil COC haar steentje daaraan bijdragen.