Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Versterk de fundamenten

Het jaarverslag van de inspectie laat er geen twijfel over bestaan: het lerarentekort is de grootste bedreiging voor de onderwijskwaliteit. Scholen doen hun best om oplossingen te vinden, maar de impact is onomstotelijk en zeer ingrijpend, zo stellen de inspecteurs. Het vergroot ook de ongelijkheid tussen leerlingen. Wij weten dat het ook de ongelijkheid tussen collega’s vergroot en hun job verzwaart. Maar naar echte oplossingen wordt niet gezocht.

Vandaag worstelt elke school met een lerarentekort. Schoolleiders zijn dagelijks bezig met het leggen van de puzzel. Zorgcoördinatoren, GOK-leraren, ICT-coördinatoren, kortom alle beschikbare collega’s, worden voor de klas gezet. Dat heeft gevolgen voor de werking van jouw school. Het ontzegt aan heel wat kinderen de broodnodige zorg die ze nodig hebben om echt te kunnen leren en het ontzegt jou de broodnodige zorg en ondersteuning die je nodig hebt om alle kinderen in je klas tot leren te brengen. Kinderen worden over verschillende klassen verdeeld: ‘hotelklassen’. De groepen worden groter, maar ook het verbeterwerk. Het klasmanagement wordt moeilijker. Je moet meer toezichten doen, meer bijkomende opdrachten op jou nemen.

De kracht van een goed schoolteam zit in de hechte collegialiteit. Die maakt dat een school inhoudelijk een sterk project kan waarmaken en veerkrachtig kan reageren. Vandaag sluipen er steeds meer factoren in een school binnen die die hechte collegialiteit bedreigen. Nieuwkomers met andere privileges. Nieuwe zij-instromers met meer anciënniteit dan vroeger. Binnenkort misschien ook mensen uit het bedrijfsleven, die bovenop hun onderwijswedde nog een bijpassing ontvangen van hun bedrijf, gastleraren die enkele uren per week langs komen, maar dan enkel en alleen om enkele lessen te geven.

En jij? Jij ploegt maar door. Jouw school wordt stilaan een opvangplaats die koste wat het kost open moet blijven. Boven jullie hoofden wordt er ondertussen luid gediscussieerd over de onderwijskwaliteit. 

Voor het COV is het duidelijk: een echte aanpak van het lerarentekort moet focussen op een sterke opleiding, een goede aanvangsbegeleiding en een doordacht loopbaanbeleid. De oplossing ligt niet in zogenaamd innovatieve maatregelen die het statuut respectloos uithollen en het werk verzwaren in het team. Wel in het versterken van de fundamenten waarop dat beroep is gebouwd. 

Marianne Coopman (zwartopwit in Basis-3)