Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Crisissen hakken in op werkingsbudget

Thermisch ondergoed, schoenen met een stevige zool die geen kilte doorlaat, laagjeskledij en natuurlijk ook een dikke trui. Dat is sinds de ontdekking van het belang van ventilatie misschien ook jouw uniform geworden. De verwarming staat aan, vensters en deuren blijven vaak open. Alle dagen dikketruiendag.

De energieprijzen swingen ondertussen de pan uit en nemen een flinke hap uit het werkingsbudget. Zeker in oudere schoolgebouwen die sowieso nog een lange weg af te leggen hebben op het vlak van isolatie. Een gezonde werkomgeving met aangenaam verwarmde lokalen is en blijft een van de basisvoorwaarden voor goed onderwijs.

We merken het keer op keer. Als er een crisis is, dreigen scholen kopje onder te gaan. Denk maar aan de coronacrisis en de bijkomende kosten die sindsdien van scholen gevraagd worden. De aankoop van ontsmettend materiaal, mondmaskers, zelftesten, … maar ook van digitale middelen. Zonder eenmalige bijkomende budgetten was de rekening onbetaalbaar geweest en de impact op het leren van leerlingen nog groter. Vandaag is het opnieuw alle hens aan dek. Scholen zien hun verwarmingsfacturen stijgen tot bijna een vijfde van hun werkingsbudget. Er wordt bespaard op kopieën, klasbudgetten, klasmateriaal, … Er wordt ingrijpend geknaagd aan de kwaliteit van ons onderwijs. Scholen hebben het sowieso al moeilijk genoeg om hun begroting gezond te houden. Sinds 2008 worden de werkingsmiddelen slechts voor 60% geïndexeerd. Een continue koopkrachtvermindering dus. Op die manier garandeer je geen crisisbestendig en veerkrachtig onderwijs.

Af en toe wat geld bijstoppen is nooit een duurzame oplossing. België heeft er terecht voor gekozen om onderwijs kosteloos in te richten voor al wie leerplichtig is. Het is de beste investering die een staat kan doen. Het is ook een engagement. Het is de plicht van de federale overheid, de Vlaamse regering en de minister van onderwijs om er niet alleen voor te zorgen dat kinderen naar school gaan, maar ook dat ze voortdurend en in alle omstandigheden goed onderwijs krijgen. 

Aan jou zal het niet liggen. Jij staat er ook vandaag weer, met je dikke trui. Wij engageren ons om jouw problemen telkens weer op tafel te leggen, om oplossingen te zoeken in een crisiskader, om te blijven eisen dat er een langetermijnbeleid komt, zo snel mogelijk. Wij laten het niet koud worden! Alleen met voldoende werkingsmiddelen die kunnen besteed worden aan de kerntaken op jouw school, is kwaliteitsvol onderwijs echt mogelijk.

(Marianne Coopman, Zwartopwit, Basis-2)