Werken als een consulent in de dienstverlening

In onze dienstencentra in Brussel en Vlaams-Brabant staan onze consulenten klaar om je te helpen wanneer je vragen hebt rond werken, werkloosheid, enz. In normale omstandigheden kun je bij hen langsgaan in onze dienstencentra, nu, in coronatijden, helpen ze je verder via mail en telefoon.
Om onze dienstverlening te versterken zoeken we in ACV Alliantie Brussel – Vlaams-Brabant collega’s in de dienstverlening voor onmiddellijke opstart (zie hieronder/hiernaast).
Benieuwd wat de job inhoudt? We spraken met Maria, een van onze consulenten. Zij werkt in het dienstencentrum van Jette. Ze vertelt: ‘‘Ik herinner me nog goed de eerste keer dat ik zelf naar een dienstencentrum van het ACV kwam. Ik was werkloos geworden en had hulp nodig in verband met mijn werkloosheidsdossier. Na het gesprek met de dienstverlener die me geholpen had, dacht ik: dat is een job die ik ook graag zou doen. Ik kwam uit de toeristische sector en had ervaring met dienstverlenend werk met mensen. En ook het werken met allerlei reglementeringen kende ik vanuit die vorige job. Toeval of niet, een tijdje later maakte mijn man me attent op een jobaanbieding in de Visie: ze zochten een dienstverlener. Of dat niks voor mij was? O ja! Ik heb me kandidaat gesteld en ben aangeworven.
Veelzijdig
‘Het is een job waar heel wat bij komt kijken. In de allereerste plaats moet je de reglementering rond bijvoorbeeld werkloosheid goed kennen en goed kunnen toepassen. Je moet ook nauwkeurig kunnen werken en over een gezonde portie stressbestendigheid beschikken. De mensen willen natuurlijk het liefst zo snel mogelijk een antwoord op de vragen waar ze mee zitten. Het is ook echt wel een job voor mensen die graag met andere mensen werken.’
Ondersteuning
Dat klinkt als een hele boterham.
Maria: ‘Dat is het ook. Maar het is ook niet zo dat je er alleen voor staat. Sowieso krijgen we veel vorming, over de werkloosheidsreglementering bijvoorbeeld, maar ook over hoe je omgaat met leden. Naast onze vorming krijgen we ook tussentijds veel informatie. Dat is nodig. Nu, met corona, verandert er regelmatig iets in de wetgeving. Dan is het belangrijk dat je meteen op de hoogte bent. Er is ook veel ondersteuning tussen de collega’s onderling. Collega’s met al wat jaren op de teller en veel ervaring met werkloosheid, ondersteunen bijvoorbeeld de jongere collega’s. Omgekeerd heb ik recent nog mogen ervaren dat een nieuwe collega me bijstond met een computertoepassing. Ik heb ook een heel fijne verantwoordelijke, die echt leeft voor haar job en heel erg begaan is met haar medewerkers.’
Voldoening
Maria besluit: ‘Ik doe dit werk heel graag. Het is misschien correcter om te zeggen dat ik dit werk met hart en ziel doe. Als ik voor een van onze leden een dossier opmaak, doe ik dat alsof het voor mezelf is. Weet je, we zijn er om de mensen zo goed mogelijk te helpen, om hun dossier zo goed mogelijk in orde te brengen. Elke keer wanneer ik daarin slaag, haal ik daar veel voldoening uit.’
Lijkt deze job iets voor jou? Aarzel dan niet en solliciteer voor 8 februari! Meer informatie over de jobinhoud, verloning en hoe te solliciteren vind je in de vacature.