12-6-2020
ACV-Transcom schuift haar 10 puntenplan voor de luchthavens terug naar voor
Now is the time
Bijna een jaar geleden schoof ACV-Transcom 10 krachtlijnen naar voor die het sociaal klimaat, de dienstverlening en de kwaliteit van de dienstverlening op de luchthavens sterk kunnen verbeteren. Als ACV-Transcom hebben we reeds langer al onze voorstellen kenbaar gemaakt. We zijn er dan ook van overtuigd dat – indien hiervan werk was gemaakt – de situatie op de luchthavens momenteel dan ook volledig anders was geweest. Een gemiste kans, maar het is nog niet te laat. We kunnen van de huidige crisis gebruik maken om nu de omslag te doen en de reorganisatie aan te vatten. We leggen dan ook ons 10 puntenplan terug op de tafel. Now is the time!
Hét 10 puntenplan:
• Het realiseren van 1 paritair comité voor de luchthavenactiviteiten eventueel binnen het bestaande paritair comité voor de handelsluchtvaart. Daar ingebed een paritair subcomité voor wat betreft handlingactiviteiten zoals omschreven in de EU Directieve.
• Afbakenen van het luchthavengebied en alle ondernemingen die zich in het luchthavengebied vestigen of erin opereren dienen in hetzelfde paritair (sub)comité te hanteren.
• Oprichting van een structureel overlegorgaan voor de sociale partners, over de bedrijfsgrenzen heen, voor wat betreft de specifiek luchthavengerelateerde sectoren.
• Oprichting van een Gemeenschappelijk Comité Preventie en Bescherming op het Werk voor het luchthavengebied.
• Aanduiding van vrijgestelden, syndicaal afgevaardigden over de ondernemingsgrenzen heen die toezicht houden op de geldende cao’s, preventiemaatregelen, welzijnsaspecten, loon- en arbeidsvoorwaarden.
• Centraal aankopen van specifiek materiaal voor handling door de luchthavenuitbater (bussen, GSE, …) en verhuren aan handlers tijdens gebruik. Om ecologische redenen kan perfect elektrisch aangedreven rollend materieel aangekocht worden.
• Invoeren van certificering voor alle activiteiten in de handling (laden/lossen cargo, laden/lossen bagage, rijden met trappen, push-back, bedienen schaarliften, conciliatie, towing, bruggen zetten, belt-loaders, check-in, WTW, cleaning vliegtuigen, …) met nationale erkenning en homologatie. Hiertoe dient een échte airport academie in het leven geroepen over de bedrijfsgrenzen heen. Enkel personeel met de nodige certificaten mag operationeel ingezet worden.
• Meer, structureler toezicht en strengere opvolging vanuit de Federale overheid.
• Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer inzake het MB financiële voorwaarden voor het verkrijgen van een licentie en effectief ingrijpen indien aan de voorwaarden niet langer wordt voldaan (schorsing licentie).
• Meer effectieve controle en toezicht op het materieel specifiek gebruikt handlingactiviteiten. Periodieke rapportering hiervan op het Gemeenschappelijk Comité Preventie en Welzijn. Effectief uit dienst zetten van materieel wat niet voldoet aan de vereisten.
• Indien een onderneming een licentie toegewezen krijgt, moet deze onderneming deze integraal uitvoeren, zonder delen ervan af te stoten naar onderaannemers.
Verschillende krachtlijnen zijn soortgelijk aan methodieken en het model welk gangbaar is in onze havens voor de havenarbeiders. Dit systeem bewees reeds haar voordelen en verdiensten in onze diverse havens in de voorbije jaren.
We beseffen dat we hiermee een zware en grondige omslag maken ten opzichte van de overlegmodellen die we vandaag kennen. Toch dient de (luchthaven)keten nauwer en beter betrokken te worden aangezien elk voorval enorme effecten heeft op de rest van de keten. Door een strengere opvolging van de arbeidsomstandigheden en de staat van het materiaal zal tegemoet gekomen aan de zwaarste problemen die we kennen op onze luchthavens. Ook zal de kwaliteit van de dienstverlening stijgen, aangezien er beter materiaal zal gebruikt worden, de opleidingen en vormingen de nodige aandacht gaan krijgen en er meer druk zal zijn om voldoende personeel in te schakelen.