ACV uit bezorgdheid bij De Lijn over Pano-oproep
Er is heel wat commotie rond de oproep van het Een-programma Pano om reizigerservaringen van De Lijn te bezorgen. Goede en slechte.
ACV Openbare Diensten is niet te spreken over deze oproep. De Lijn – en bij uitbreiding ook de pachters – zijn al een hele tijd gemakkelijk slachtoffer in de pers. Chauffeurs lopen in de kijker en het is niet uitgesloten dat deze oproep tot gevolg heeft dat de feedback op deze oproep zich vooral zal focussen op de chauffeur en de mogelijke fouten die hij/zij maakt.
Zodra wij op de hoogte waren, hebben we onze bezorgdheid geuit bij De Lijn. De Lijn had intussen ook al contact met de reportagemakers om al wat duiding en info te geven bij de info waarover Pano momenteel al beschikt. Ook De Lijn is niet helemaal gerust in een goede afloop.
De Lijn heeft intussen via een intern bericht toelichting gegeven aan het personeel van De Lijn waarin ze info en een contactnummer geven waar men zich toe kan richten in geval van moeilijkheden.
ACV heeft intussen ook met verschillende bedrijven en bedrijvengroepen contact genomen met de vraag om een gelijkaardig bericht te verspreiden onder het personeel. Veel van die bedrijven zijn op onze vraag in gegaan.
Sommigen beweren dat ACV niet zou reageren en alles zou laten gebeuren. Zoals je hierboven kan lezen is niets minder waar. Waar anderen zich beperken tot roepen in de media en op die manier steeds meer ruchtbaarheid geven aan het verhaal, hebben wij onmiddellijk de koe bij de horens gevat en actie ondernomen bij De Lijn en de pachters. Minder zichtbaar maar veel meer effectief. De reportage tegenhouden ligt niet in onze mogelijkheden. Het personeel de nodige ondersteuning geven des te meer. Al was het maar door de werkgevers te sensibiliseren zodat zij jullie rugdekking geven. We verwijzen dan ook graag naar onze berichtgeving op onze facebookpagina ACV Bus Car van 14 januari.