Voorakkoord in de schoonmaak (pc 121)
Het sectorakkoord hebben we onderhandeld om de loon- en arbeidsvoorwaarden van de 50 000 arbeiders in de schoonmaak te verbeteren. Het akkoord bevat o.a. een loonsverhoging, afspraken rond swt (brugpensioen), landingsbanen en afspraken over de werkorganisatie. Dit akkoord zullen we voorleggen aan de déléguéraad van de schoonmaak. Als het door iedereen wordt goedgekeurd, zal het toegepast worden op alle 50 000 arbeiders uit de schoonmaak.
De lonen worden op 1 januari 2020 verhogen met 0,1471 euro/ uur (boven de index). Daarmee hebben we de wettelijke marge van 1,1% uitgeput. De wettelijke marge was voorzien vanaf 1/1/2019. De koopkrachtverhoging voor 2019 regelen we via een tijdelijke verhoging van de eindejaarspremies 2019 en 2020 (10,199% in plaats van 9%).
Verder wordt de fietsvergoeding verhoogd naar 0,24 euro per kilometer. De fietsvergoeding wordt zowel voor verplaatsingen met gewone fiets, met elektrische fiets en met de speed pedelec toegekend.
De cao functieclassificatie wordt verduidelijk voor de schoonmaak in ziekenhuizen. Ruitenwassers met hoogtewerker zullen voortaan automatisch categorie 4D toegekend krijgen. Voor nieuwe functies of bij problemen met de interpretatie kan beroep gedaan worden op het systeem voor functiewaardering van Optimor.
Voortaan worden er ook criteria vastgelegd bij mutatie van werven. De werkgever die werknemers naar andere werven stuurt, moet vanaf nu rekening houden met eventuele andere prestaties in de schoonmaak, bereikbaarheid (verenigbaarheid met de verplaatsingsmiddelen) en verenigbaarheid met de vaardigheden van werknemer.
Op gebied van swt en tijdskrediet worden alle wettelijke mogelijkheden verlengd in de sector. bovendien hebben we een aanvullende vergoeding kunnen onderhandelen voor de 1/2e landingsbaan (vanaf 1/1/2020). Deze komt naast de aanvullende vergoeding voor 1/5e landingsbaan. Verder wordt er onderzocht om een verzekering voor medische kosten in te voeren via het sociaal fonds.
Er worden werkgroepen opgericht om volgende problemen verder te bekijken: verplaatsingskosten (tussenwerfverplaatsingen, gebruik eigen wagen, parkeerkosten), oneerlijke concurrentie (onderaanneming, precair werk en werklast), industriële reiniging (vereenvoudiging en aanpassing aan reglementering) en afvalophaling (werklast).
Het woord is nu aan de afgevaardigden. Er worden consultaties georganiseerd in de zones. Op 16 oktober ligt het akkoord voor op een nationale déléguéraad. We hebben pas definitief een sectorakkoord, als het door alle vakbonden en werkgeversorganisatie is goedgekeurd. We houden jullie verder op de hoogte.