Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Ondersteunend personeel

Ieder jaar opnieuw worden de besluiten inzake de bekwaamheidsbewijzen herzien. Meestal blijft het bij technische aanpassingen zoals het toevoegen (en soms ook het schrappen) van bekwaamheidsbewijzen. Onlangs werden er voor wat het secundair onderwijs betreft, weer wijzigingen aangebracht. Deze keer gingen die echter verder dan louter technische aanpassingen. De Vlaamse Regering heeft ook inhoudelijke wijzigingen aangebracht aan de bekwaamheidsbewijzen van het ondersteunend personeel.

De overheid voert deze aanpassing door omdat ze een gelijkvormigheid tussen de verschillende onderwijsniveaus beoogt. Deze gelijkvormigheid bestaat er voor haar in  dat de bekwaamheidsbewijzen die voor het ondersteunend personeel van toepassing zijn in het basisonderwijs en het volwassenonderwijs nu ook van toepassing worden in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs. Dat betekent dat men vanaf 1.9.2015 in het secundair onderwijs het principe verlaat dat personeelsleden niet in betrekkingen kunnen aangesteld worden als ze een diploma hebben dat boven het niveau ligt dat voor deze betrekking wordt gevraagd. Zo konden bachelors en masters niet tewerkgesteld worden in betrekkingen van 63 punten omdat deze betrekkingen voorbehouden waren voor personen met een diploma secundair onderwijs. En zo konden masters niet aangesteld worden in betrekkingen van 82 punten omdat deze betrekkingen voorbehouden waren aan personen met een diploma van bachelor. In de bijlage wordt dit nieuwe systeem schematisch uitgelegd.

Vervangingen

Tijdens de onderhandelingen over dit besluit bracht COC ook het systeem van de vervangingen in deze betrekkingen opnieuw ter sprake. In het kader van de begroting 2015 had de Vlaamse Regering onlangs immers beslist dat personeelsleden van het secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs (en dus niet de personeelsleden van het basisonderwijs) met een diploma secundair onderwijs alleen konden vervangen worden door personeelsleden met eenzelfde diploma, bachelors alleen door bachelors en masters alleen door masters. Door deze wijziging zouden een aantal personeelsleden op 1 september niet langer de betrekking kunnen uitoefenen die zij dit schooljaar uitoefenen omdat zij een diploma hadden van een ander niveau dan de persoon die zij vervingen. De overheid zal dit systeem bijsturen in deze zin dat deze personeelsleden wel nog deze vervangingen verder kunnen uitoefenen, maar zij zullen wel bezoldigd worden volgens de weddeschaal verbonden aan de puntenwaarde van hun betrekking. Dat betekent wat hierover verscheen in het laatste nummer van Brandpunt ondertussen achterhaald is. In de schema’s in bijlage wordt het nieuwe systeem verduidelijkt.

Bedenkingen

Het merkwaardige aan deze wijzigingen is dat men

a) bij vervangingen in het basisonderwijs nog wel volgens het hoogst behaalde diploma zal bezoldigd worden, maar niet meer in het volwassenenonderwijs en het secundair onderwijs. Daar wordt men bezoldigd volgens de puntenwaarde van de betrekking;

b) in het basisonderwijs beter kan bezoldigd worden in niet-vacante betrekkingen dan in vacante betrekkingen. In niet-vacante betrekkingen wordt men immers bezoldigd op basis van het behaalde diploma en in vacante betrekkingen volgens de puntenwaarde van de betrekking;

c) dat de gelijkvormigheid tussen de onderwijsniveaus die de Vlaamse Regering nu doorvoert voor personen die in vacante betrekkingen staan, gepaard gaat met een ongelijke behandeling van de personeelsleden van de verschillende onderwijsniveaus als het gaat over personen die een niet-vacante betrekking uitoefenen.

Conclusie: administratief medewerkers die opteren voor een salaris conform hun diploma zoeken best een niet-vacante betrekking in het basisonderwijs.

schema's