Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Onderzoek GON en ION

Het onderzoek rond GON en ION werd heel recent vrijgegeven. In bijlage vindt u het eindrapport en de beleidssamenvatting. 

GON staat voor geïntegreerd onderwijs. Het is een samenwerkingsverband tussen het gewoon en het buitengewoon onderwijs. De leerling wordt begeleid door een leerkracht of paramedicus uit het buitengewoon onderwijs. Kinderen met een matige of ernstige beperking kunnen een ION (inclusief onderwijs)-begeleiding krijgen. Ze nemen deel aan het school- en klasgebeuren in het gewoon onderwijs. Hierbij krijgen ze een individueel leertraject.

In kader van CAO 9 startte de overheid een onderzoek naar o.a. de arbeidsvoorwaarden GON-begeleiders. De globale problemen (bijvoorbeeld verplaatsingsduur en –kosten, de prestatieregeling …) zouden uiterlijk eind 2011 in kaart gebracht worden en er zou samen met de sociale partners een oplossing uitgewerkt worden tegen 31 december 2012.

Dit onderzoek brengt een actuele situatieschets van GON en ION en brengt volgende aspecten in kaart: profiel van de leerling, profiel van de GON/ION begeleider, geboden ondersteuning, randvoorwaarden en functioneren van de leerling vanuit het perspectief van de directie, de leerkracht, de GON/ION-begeleider en de ouders.  

Beleidssamenvatting
Eindrapport