Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Opvang van de leerlingen tijdens de examens en tijdens de deliberaties

Gisteren verscheen in De Morgen volgend artikel:

Toch geen verplichte opvang op school na examens
 
Brussel  Het plan van Vlaams onderwijsminister Frank Vandenbroucke (sp.a) om het aantal examen- en deliberatiedagen in het secundair te verminderen en verplichte opvang op school te voorzien, stuit op een njet van vakbonden en koepels. Volgens het kabinet zal de minister het plan laten varen.

Vorig jaar in juni ontstond er ophef omdat vele middelbare scholieren vaak tot tien dagen voor het eind van het schooljaar thuiszitten omwille van deliberaties, oudercontacten en rapportophalingen. Ouders klaagden over het feit dat ze ook voor die dagen zelf opvang moesten voorzien. Vandenbroucke kondigde toen aan het aantal evaluatiedagen van scholen te verminderen van 30 naar 25 en scholen te verplichten opvang te voorzien tijdens de deliberaties.
Dat voorstel werd zowel door vakbonden als de onderwijsnetten afgeschoten. In extremis kwam Vandenbroucke gisteren met een nieuw voorstel op de proppen: scholen zou 25 halve dagen krijgen voor evaluaties en leerlingen zouden 25 halve dagen mogen thuisblijven om die reden. Vier van die halve dagen konden samengevoegd worden tot twee volledige dagen. Concreet wil dat eveneens zeggen dat een leerling uit pakweg het zesde middelbaar die mondeling examen heeft voortaan niet meer enkel tijdens het examen op school zou moeten zijn maar de hele voormiddag.
Ook dit plan werd collectief onaanvaardbaar bevonden. "Dit is complete nonsens", aldus Jos Van Der Hoeven van de christelijke vakbond COC. "Zowel de bepaling van 25 halve dagen voor evaluatie als die van maximaal twee hele dagen is onrealiseerbaar voor scholen. En wat dat mondeling examen betreft: dit getuigt van een volledig gebrek aan realiteitszin. Ik denk dat de minister zijn eigen tijd vergeten is. Welke achttienjarige gaat nu al op school zitten om halfnegen als hij pas om halftwaalf examen heeft?

Officieel had Vandenbroucke gisteren nog niet beslist of hij al dan niet met het plan zou doorgaan maar in de wandelgangen was te horen dat de maatregel vermoedelijk een stille dood sterft. Doordat er geen akkoord is, zou de minister ten vroegste op 15 mei met het plan naar de regering kunnen. Daarna moet het voorstel nog naar de Raad van State, die dertig dagen de tijd heeft voor een advies. Om problemen in de scholen te vermijden door vlak voor het einde van het schooljaar nog met een nieuwe maatregel te komen, die door niemand in het veld ondersteund wordt, zou het plan nu in de vuilnisbak verdwijnen. (KH)

Niettegenstaande dit artikel inhoudelijk niet 100 % correct was o.a. inzake het gebruik van de tweemaal 25 halve dagen, gaf het toch goed weer waarover de discussie ging. Voor de duidelijkheid formuleren we hieronder letterlijk het voorstel van Frank Vandenbroucke:

"In het voltijds gewoon en buitengewoon secundair onderwijs geldt de volgende regeling voor de lesdagen die aan evaluatie worden besteed.

1° De lessen mogen gedurende maximum 25 halve lesdagen per schooljaar worden geschorst uitsluitend voor de organisatie van vooraf aangekondigde examens of proeven over grotere leerstofgehelen, met uitzondering van de geïntegreerde proef.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt een halve dag waarop de lessen gedurende ten minste één uur worden geschorst, als een halve dag verrekend.

Op al die betrokken dagen zijn de leerlingen zonder uitzondering verplicht op school aanwezig, rekening houdend met de gebruikelijke uurregeling.

2° De lessen mogen gedurende maximum 25 halve lesdagen per schooljaar worden geschorst uitsluitend om:
a) leerlingen in staat te stellen zich voor te bereiden op vooraf aangekondigde examens of proeven over grotere leerstofgehelen;
b) klassenraden in staat te stellen het besluitvormingsproces, waaronder de deliberatie, gestalte te geven;
c) klassenraden in staat te stellen het didactisch beleid te evalueren.

Voor scholen die een systeem van permanente evaluatie hanteren (i.p.v. examens of proeven) en voor het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvormen 1, 2 en 3, wordt hoger bedoeld maximum beperkt tot 8 halve lesdagen per schooljaar.

Van het maximum van 25 respectievelijk 8 halve lesdagen kunnen maximum 4 halve lesdagen worden samengevoegd tot 2, al dan niet aaneensluitende, volle lesdagen.

Op al die betrokken dagen zijn de leerlingen enkel op school aanwezig, rekening houdend met de gebruikelijke uurregeling, in het geval dat de school die verplichting oplegt of in het geval dat de betrokken personen de school om opvang hebben verzocht.

3° De lesdagen in kwestie kunnen verschillen per leerlingengroep."

Dit voorstel was om de redenen vermeld in De Morgen totaal onaanvaardbaar voor zowel vakbonden als inrichtende machten. Niettegenstaande dit volledige niet-akkoord (een primeur in de geschiedenis van de onderhandelingen met zowel vakbonden als inrichtende machten) besloot de overheid toch de onderhandelingen af te sluiten en werd meegedeeld dat minister Vandenbroucke met dit besluit naar de Vlaamse Regering zou gaan.

Voor COC was dit vele bruggen te ver en de pers werd gecontacteerd. Kim Herbots van de krant De Morgen informeerde bij het kabinet naar het "waarheidsgehalte" van ons verhaal en dit was blijkbaar voldoende om de "afwerking" van het dossier te bespoedigen. 's Avonds ontvingen we immers volgend bericht:

"Geachte

Op basis van het verslag van de onderhandelingen van deze morgen over het algemeen afwijzen door de sociale partners van het in rand vermelde punt heeft de minister beslist om over de uitgangspunten van dit besluit te blijven onderhandelen, totdat er een oplossing uit de bus komt die een evenwicht houdt tussen de belangen van alle onderwijsactoren - leerlingen, ouders, inrichtende machten en personeelsleden - en die een groter draagvlak heeft dan nu het geval is.

Gezien de korte termijn die er nog rest voor het begin van het nieuwe schooljaar, is het niet meer mogelijk om de nieuwe regeling te laten ingaan op 1 september 2009, omdat de nodige voorbereidingstijd nodig is om een dergelijke reorganisatie van het schooljaar mogelijk te maken zonder in de problemen te komen.

In tegenstelling tot de mondelinge afspraak van deze morgen zijn de onderhandelingen over dit thema niet afgesloten en wordt u dus niet gevraagd om teksten voor een protocol te leveren.

Besluit

Ook volgend schooljaar zal de nu bestaande regeling niet wijzigen. Uit bovenstaande mail kan echter niet opgemaakt worden binnen welke termijn (voor de verkiezingen of na de verkiezingen) de onderhandelingen zullen verder gezet worden.