Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Uren pedagogische coördinatie

3 september 207
Uren pedagogische coördinatie

Artikel 3 van Koninklijk besluit nr. 297 betreffende de opdrachten, de wedden, de weddetoelagen en de verloven voor verminderde prestaties in het onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra van 31 maart 1984 stelt het volgende:

Art. 3.

§ 1. Voor de personeelsleden die in hun volledige opdracht ten minste 60 pct. van de lestijden presteren in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs of het beroepssecundair onderwijs, kan één lestijd worden besteed aan de pedagogische coördinatie.
Deze lestijd wordt niet aangerekend op het geheel van het aan de inrichting toegekende aantal lestijden/leerkracht.

§ 2. Voor de personeelsleden die in hun opdracht ten minste 60 pct. van de lestijden presteren in het buitengewoon secundair onderwijs, kan één lestijd worden besteed aan bijscholing en begeleiding. Dit uur wordt niet aangerekend op het lesurenpakket.

Bij de aanvang van het schooljaar rees de vraag of deze bepalingen nog gelden. Omdat de §§ 1 en 2 respectievelijk van toepassing zijn op het gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs, moest onderscheid gemaakt naargelang het geval.

Buitengewoon secundair onderwijs

Voor het buitengewoon secundair onderwijs (toepassing van § 2) lag de zaak zeer eenvoudig. De omzendbrief B4/42/S27(1) van 10.7.85 "Buitengewoon onderwijs : klassenraad en klasdirectie - bijscholing " (die nog steeds van toepassing is) laat hierover immers geen twijfel bestaan. Deze bepaling is dus nog van toepassing.

Gewoon secundair onderwijs

Voor het gewoon secundair onderwijs was de twijfel groter. Sommigen stelden immers dat onderwijsdecreet XVII de uren "pedagogische coördinatie" had afgeschaft en dus ook de uren die werden ingericht conform artikel 3, § 1 van KB nr. 297. Omdat dat deel van onderwijsdecreet XVII de uitvoering van CAO VIII was, werd er ook gesteld dat deze cao die uren had afgeschaft. De oorzaak lag dus bij de vakbonden …

Uiteraard kon COC deze "interpretatie" niet aanvaarden. CAO VIII stelde enkel en alleen dat met ingang van 1 september 2007 uren-leraar uit het lesurenpakket niet meer konden gebruikt worden voor "pedagogische coördinatie". In de cao was er geen sprake van het gebruik van zulke uren buiten het lesurenpakket.
Na contact met de administratie herzag deze haar interpretatie. Dat betekent dat artikel 3, § 1 nog steeds van toepassing is. Personeelsleden die een volledige opdracht uitoefenen en die tenminste 60 % van hun uren presteren in 1 B of in het BSO, kunnen 1 uur "pedagogische coördinatie" krijgen en dit uur wordt niet aangerekend op het pakket uren-leraar.  

Degenen die vergeten waren dat deze bepalingen bestonden, weten dit met deze nu weer …

14 september 2007
Uren pedagogische coördinatie

In ons bericht van 3 september jl. lieten we weten dat personeelsleden van een aantal scholen recht hadden op uren "pedagogische coördinatie" en dit op basis van artikel 3 van Koninklijk besluit nr. 297 betreffende de opdrachten, de wedden, de weddetoelagen en de verloven voor verminderde prestaties in het onderwijs en de psycho-medisch-sociale centra van 31 maart 1984.

Ondertussen is het duidelijk geworden dat ook de uren in het BVL bij die 60 % mogen worden gerekend en dat de scholen voor dit uur de code 430 mogen gebruiken in de opdrachtmelding (dus geen gelijkstelling met BPT zoals het VVKSO eerder had gemeld). Het weze nogmaals herhaald dat dit uur niet wordt aangerekend op het pakket uren-leraar.

26 september 2007
Uren pedagogische coördinatie
In onze berichten van 3 en 14 september hebben we al een sluier opgelicht over deze problematiek.  Ook hier antwoorden we op enkele vragen.
pedagogische coördinatie