Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid

Werknemers die tijdelijk werkloos zijn, kunnen vanaf 1 januari 2023 digitaal stempelen met de elektronische controlekaart EC 3.2. Overtuig je werkgever dit ook te gebruiken!

 

De elektronische controlekaart EC 3.2 is voorlopig nog een pilootproject. Geïnteresseerde werkgevers kunnen instappen, na overleg met hun personeel. In de opstart- of pilootfase kunnen de verschillende betrokken partijen (werkgever, werknemer, uitbetalingsinstelling, RVA) nagaan of deze toepassing voldoet op het vlak van gebruikersgemak, snelheid, online ondersteuning, etc. 

De toegang tot de toepassing gebeurt via de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialsecurity.be, waar je kan inloggen met je eID of via Itsme. Als je je als werknemer de eerste keer aanmeldt, dan  krijg je een scherm te zien met een overeenkomst waarin je verklaart in de toekomst elektronisch te werken. Daarna kom je onmiddellijk op de kalender van de lopende maand, waar je de nodige aanduidingen kan aanbrengen zoals op de papieren kaart. Op het einde van de maand stuur je de controlekaart elektronisch door naar je uitbetalingsinstelling via de toepassing. 

In de toekomst zullen ondernemingen verplicht moeten overstappen van de papieren controlekaart naar de elektronische controlekaart.

 

Wat met grensarbeiders?
Grensarbeiders beschikken niet over een eID of over itsme. Voor hen wordt gebruik gemaakt van de identificatieprocedure via een Lokaal Registratiekantoor van de FOD Beleid & Ondersteuning. RVA-ambtenaren
identificeren de grensarbeiders eenmalig, en daarna krijgen ze via userid en paswoord

toegang tot de toepassing. 

Datum verplichte overstap nog te bepalen 

In de toekomst zullen ondernemingen verplicht moeten overstappen van de papieren controlekaart naar de elektronische controlekaart. Het is momenteel nog niet duidelijk wanneer deze verplichting ingaat.

Meer weten?
Ga naar www.hetacv.be/personeelsbeleidOf bekijk de pagina over tijdelijke werkloosheid, en de pagina van de RVA.