Elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid
Werknemers die tijdelijk werkloos zijn, kunnen vanaf 1 januari 2023 digitaal stempelen met de elektronische controlekaart EC 3.2. Overtuig je werkgever dit ook te gebruiken!
De elektronische controlekaart EC 3.2 is voorlopig nog een pilootproject. Geïnteresseerde werkgevers kunnen instappen, na overleg met hun personeel. In de opstart- of pilootfase kunnen de verschillende betrokken partijen (werkgever, werknemer, uitbetalingsinstelling, RVA) nagaan of deze toepassing voldoet op het vlak van gebruikersgemak, snelheid, online ondersteuning, etc.
De toegang tot de toepassing gebeurt via de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialsecurity.be, waar je kan inloggen met je eID of via Itsme. Als je je als werknemer de eerste keer aanmeldt, dan krijg je een scherm te zien met een overeenkomst waarin je verklaart in de toekomst elektronisch te werken. Daarna kom je onmiddellijk op de kalender van de lopende maand, waar je de nodige aanduidingen kan aanbrengen zoals op de papieren kaart. Op het einde van de maand stuur je de controlekaart elektronisch door naar je uitbetalingsinstelling via de toepassing.
Wat met grensarbeiders?
toegang tot de toepassing.
Datum verplichte overstap nog te bepalen
In de toekomst zullen ondernemingen verplicht moeten overstappen van de papieren controlekaart naar de elektronische controlekaart. Het is momenteel nog niet duidelijk wanneer deze verplichting ingaat.
Meer weten?
Ga naar www.hetacv.be/personeelsbeleid. Of bekijk de pagina over tijdelijke werkloosheid, en de pagina van de RVA.