Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

301.05 - Haven (Oostende, Nieuwpoort en Zeebrugge)

ACV-Transcom blijft gaan voor de Wet op de Havenarbeid

@Shutterstock

Op dinsdag 22 september vond een vergadering plaats met de werkgeversvertegenwoordigers van de Belgische havens; de vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst Werk, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO), het kabinet van de minister van Werk en de havenbonden. Hét item was natuurlijk het advies van de advocaat-generaal van en aan het Europees Hof van Justitie. Het advies dat de advocaat-generaal overmaakte aan het Europees Hof voor Justitie naar aanleiding van de vragen gesteld door de Raad van State en het Belgisch Grondwettelijk Hof rond het interpreteren van een aantal Europese richtlijnen in het kader van de Wet op de Havenarbeid de erbij horende Koninklijke Besluiten (KBs) en cao's. 
 
Iedereen van jullie kent ongetwijfeld nog de geschiedenis van het ontstaan van het KB “Peeters”, het bijhorende referendum en de uitvoeringscao’s vanwege de dreiging van een ingebrekestelling van de Belgische Staat door Europa. De onderhandelde oplossingen die we toen vonden, leidden tot het stopzetten van deze procedure. Toch konden enkele werkgevers niet tegen hun ‘verlies’ en trokken ze naar de Belgische Rechtbanken. Ook daar vingen ze dikwijls bot, maar door zich aan (juridische) strohalmen vast te houden en op te trekken, zitten we nu weer met een ganse carrousel die de werking in de havens, de KBs en CAOs die we o.a. hebben gesloten in het kader van de ingebrekestelling en de aanpassingen bedreigen. 

Daarnaast is er ook een tweede dossier, nl. Middlegate. Middlegate vond het in 2013 niet nodig met erkende havenarbeiders te werken in havengebied en trok naar de rechtbank tegen de toenmalige regelingen die de Wet betreffende de havenarbeid uitvoeren. Ook Middlegate ving al twee keer bot, maar blijft volharden in de boosheid en heeft al veelvouden van de 100 EUR vergoeding die werd vooropgesteld moeten uitgeven en ze blijven hier geld in steken.
 
Zoals eerder gesteld staat ACV-Transcom onverkort achter de wet op de havenarbeid en het gevonden compromis in het kader van de ingebrekestelling. We zijn dan ook tevreden te horen dat ook het kabinet van de minister van Werk bevestigde dat ook voor hen de onderhandelde oplossingen in het kader van de ingebrekestelling de enige weg vooruit is en blijft. Zij staan ook nog volledig achter de Wet op de havenarbeid en de oplossingen die werden onderhandeld. Ze rapporteren ook regelmatig in dit kader aan Europa om de vooruitgang inzake de uitvoering mee te geven. 
 
De beste manier om de aanvallen af te slaan van dit beperkt aantal misnoegde werkgevers, is een eendrachtig en gemeenschappelijk front in respect voor ieders eigenheid, visie en besluitvormingsproces. Als ACV-Transcom ijveren we daar dan ook voor. Samen staan we sterker om deze aanval opnieuw kunnen af te slaan. We willen wel meegeven dat het echter een “gevecht” van lange duur kan zijn, waar we aandachtig zullen moeten zijn inzake strategie en wanneer we welke wapens inzetten.  
 

Meer informatie en achtergrond omtrent de lopende dossiers en rechtszaken, waar we staan, zie: