Verplichte aanwezigheidsregistratie in de schoonmaak

Waarom is het belangrijk te registeren?
- Strijd tegen zwartwerk en gevallen van sociale dumping.
- Veiligheid: wie is er aanwezig op een werf.
- Vereenvoudigde administratie en digitalisering.
- Inzicht krijgen in de keten van onderaannemers.
Wie, wat en wanneer registreren?
De werkgever moet de aanwezigheidsregistratie organiseren: de registratieapparatuur ter beschikking stellen en de werknemers informeren wanneer en hoe deze gebruikt moet worden. De werknemer moet registreren bij het begin en het einde van de schoonmaakactiviteit en de pauzes, dus ter plaatse en op het moment zelf.
Hoe registreren?
Dit kan op verschillende manieren: met een smartphone, een badge of een ander middel. Bij registratie via een smartphone zijn er drie mogelijkheden:
- via een app van de werkgever;
- via het scannen van de QR-code of het volgen van een link naar een website;
-
via de onlinedienst Check ln and Out at Work op de portaalsite van de sociale zekerheid.
Registreren met je eigen smartphone kan enkel mits akkoord (bv. via de opname in contract of arbeidsreglement). Je werkgever moet dan een vast bedrag van €7 per maand betalen als vergoeding.
Meer info?
Op de website www.socialsecurity.be vind je een gebruiksaanwijzing voor werknemers, veelgestelde vragen en antwoorden en technische toelichting.