Werknemers Alstom vertrekken met onbegrijpelijk nieuws en veel onzekerheid de vakantieperiode in na beslissing NMBS

Op woensdag 23 juli herbevestigde de Raad van Bestuur van de NMBS de beslissing over de toekenning van de order van 600 rijtuigen voor de NMBS. Een beslissing ten voordele van de Spaanse treinbouwer CAF betekent de doodsteek voor Alstom in Brugge. Het gaat over een aanbesteding die kan oplopen tot 3,4 miljard euro.
De beslissing door de NMBS was na een oproep van de werknemers van Alstom en haar toeleveranciers om te kiezen voor tewerkstelling en productie in eigen land uitgesteld op 22 juni. De trein van de aanbesteding is eerder ontspoord met de eerste beslissing op de Raad van Bestuur van maart 2025.
Dit zal opnieuw een klap zijn voor de industrie in de regio na de aankondigingen van sluiting bij Balta (529 jobs) en Soliver (1200 jobs). Naast de 600 werknemers bij Alstom worden tal van toeleveranciers in de regio gevat, aangezien de lokale verankering al tientallen jaren teruggaat tot de oprichting in 1956 van La Brugeoise et Nivelles (BN). Zo worden onder andere leveranciers Team Industries in Roeselare en Televic Rail in Izegem rechtstreeks getroffen.
De werknemers van Alstom roepen de NMBS én de politiek op om in de uitvoering van deze aanbesteding ook productie vast te leggen in eigen land.
Daarnaast dringt een debat en een wetswijziging over openbare aanbestedingen op. België hengelt onderaan de Europese lijst van toekenning van openbare aanbestedingen. Het is niet meer dan normaal dat we kiezen voor tewerkstelling en productie in eigen land.