Werknemers Alstom vrezen beslissing NMBS komende vrijdag en zijn verbijsterd over de oorverdovende stilte van de regeringen.

Naar verluidt neemt de Raad van Bestuur van de NMBS komende vrijdag 27 juni de beslissing over de toekenning van de order van 600 rijtuigen voor de NMBS. Een beslissing ten voordele van de Spaanse treinbouwer CAF betekent de doodsteek voor Alstom in Brugge. Het gaat over een aanbesteding van 3,4 miljard euro! Einde rit voor minstens 600 werknemers.
Vanuit de Federale en Vlaamse regering is er weinig animo. Sinds de start verschuilen de regeringen zich achter het juridisch kader van aanbestedingen. Nochtans piekten de faillissementen en het jobverlies binnen onze maakindustrie vorig jaar en snakt onze maakindustrie naar zuurstof.
Alstom startte een juridische procedure bij de Raad van State over de aanbestedingsprocedure. De Raad van State schorste en vroeg meer transparantie in de aanbestedingsprocedure op 17 april. De termijn van deze schorsing is echter verlopen. Conform de procedure diende Alstom daarna een annulatie aanvraag in, die momenteel in behandeling is bij de Raad van State.
Dit zal opnieuw een klap zijn voor de industrie in de regio na de aankondigingen van sluiting bij Balta (529 jobs) en Soliver (1200 jobs). Naast de 600 werknemers bij Alstom worden tal van toeleveranciers in de regio gevat, aangezien de lokale verankering al tientallen jaren teruggaat tot de oprichting in 1956 van La Brugeoise et Nivelles (BN). Zo worden onder andere leveranciers Team Industries in Roeselare en Televic Rail in Izegem rechtstreeks getroffen.
De werknemers van Alstom en haar toeleveranciers roepen de Raad van Bestuur van de NMBS en de federale en Vlaamse regeringen op om te kiezen voor tewerkstelling en productie in eigen land.