1-2-2023
Wat meer vlam in de pijp

Nieuwe functieclassificatie en hogere lonen voor (vrachtwagen)chauffeurs
Goed nieuws! Sinds 1 januari is er een nieuwe functieclassificatie voor alle vervoerders van goederen over de weg. Dat zijn zowel vrachtwagenchauffeurs, als besteldiensten tot zelfs fietskoeriers. Ze krijgen meteen ook een loonsverhoging en een indexering. Patrick Van Bouwel rijdt als vrachtwagenchauffeur voor de firma Den Hartogh vanuit Zele. We vroegen hem of hij tevreden is met de nieuwe regeling.
Het is eens iets anders, een interview met een trucker on the road. We hebben contact met Patrick Van Bouwel als hij met zijn tankwagen vol polyol net aangekomen is op zijn bestemming in de buurt van Hannover in Duitsland. Ik leer meteen bij dat polyol een chemisch product is dat onder meer gebruikt wordt bij de productie van stuurwielen, instrumentenpanelen en armleuningen.
Van vader op zoon
Patrick Van Bouwel: ‘Mijn vader heeft 40 jaar met de vrachtwagen gereden. Als kind reed ik heel vaak mee, maar het was niet de bedoeling om dat ook te gaan doen. Ik wou in eerste instantie rijkswachter worden. Daar liepen ze thuis niet echt warm voor. Voor ik het goed wist, reed ik ook met een vrachtwagen rond. Het aangename aan de job vind ik dat je bij veel verschillende klanten komt en dat je wat vrijheid hebt. Al moet ik daar meteen aan toevoegen dat we van die vrijheid al veel hebben ingeboet tegenover vroeger. ’
Soms lang van huis
‘We doorkruisen Europa met gevaarlijke en niet-gevaarlijke chemicaliën. We kunnen tot twee weken van huis zijn. We weten nooit op voorhand hoelang we precies onderweg zullen zijn omdat onze bijzondere lading op het laatste moment wordt ingepland. Uiteraard overleggen we met het thuisfront en houden we hen op de hoogte. Voor wie soms lang van huis is, is de combinatie arbeid, gezin en vrije tijd niet altijd evident. Gelukkig heb ik een werkgever en een thuisfront die daar begripvol mee omgaat.’
Overleg via smartphone
‘Ik behartig al twintig jaar de belangen van mijn collega’s als vakbondsafgevaardigde. Het vakbondswerk in onze sector loopt anders dan in de meeste bedrijven. Omdat wij weinig op de firma zijn en elkaar zelden zien onderweg, houden we de vinger aan de pols bij de collega’s en overleggen we met de vakbondsafgevaardigden via de smartphone. We bellen en mailen veel.’
Betere inschaling
‘Ik ben blij met de nieuwe functieclassificatie. De bestaande was achterhaald omdat die enkel rekening hield met de grootte of het gewicht van de vrachtwagen. De job van iedere chauffeur zal nu ‘gewogen’ worden aan de hand van tien criteria. Criteria zoals het aantal leveringsadressen per dag, de complexiteit van het laad- en losproces of de vereiste technische of reglementaire kennis.
Volgens je score op die criteria word je ingedeeld in een niveau 1 tot 4. Deze nieuwe functieclassificatie is gekoppeld aan de lonen met een cao van 17 november 2022, en is sinds begin dit jaar in werking.’
Chauffeurs gezocht
‘Velen zullen er financieel op vooruitgaan. En dat was ook nodig. Het kan zeker helpen om nieuwe chauffeurs te vinden. Ik hoorde dat er in Vlaanderen alleen al een tekort zou zijn aan 6 000 gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs. Wie de microbe voelt kriebelen en een opleiding volgt, kan onmiddellijk aan de slag. Mocht er doorheen Europa nog meer werk gemaakt worden van veilige parkings met faciliteiten als propere toiletten en douches, dat zou ons werk nog aangenamer maken.’