Tijdelijke werkloosheid: aanvraag, opvolging en uitbetaling

Jouw aanvraag

Je uitbetaling

 


Mijn werkgever zegt dat hij de documenten tijdelijke werkloosheid invult.  Moet ik als werknemer nog iets doen?

Om voor een uitkering in aanmerking te komen moet je werkgever inderdaad de documenten tijdelijke werkloosheid invullen. Maar ook de werknemer moet altijd zelf de aanvraag indienen.

Dus ja:  als werknemer moet je altijd zelf een aanvraag C3.2. Werknemer-corona invullen en versturen.   Dat formulier bezorg je ingevuld aan een uitbetalingsinstelling. Als ACV-lid kan je je uitkering tijdelijke werkloosheid online aanvragen

Uitzondering: kreeg je de voorbije 3 jaar bij je huidige werkgever te maken met tijdelijke werkloosheid en ben je lid van het ACV, dan hoef je niets te doen. Het ACV behandelt je dossier op basis van de gegevens van je werkgever.  We krijgen deze via de overheid in het begin van de maand die volgt op de tijdelijke werkloosheid.

 

Ik deed online een aanvraag tijdelijke werkloosheid.  Hoe weet ik of dit in orde is?

Je krijgt op het scherm een bevestiging te zien nadat je je aanvraag volledig ingevuld hebt. We doen al het mogelijke om je aanvraag zo snel mogelijk te verwerken.

Je krijgt normaalgezien ook een bevestigingsmail.  Door de toeloop van aanvragen kan de bevestigingsmail even op zich laten wachten.   Check zeker ook je spamfolder. Het kan zijn dat de mail daarin belandde.

E-dossier

Na 24 uur kan je via Mijn ACV je werkloosheidsdossier e-dossier online volgen. Daarvoor log je in via eID of Itsme en klik je op de tab werkloosheidsgegevens. Daar kan je de status van je dossier op de voet volgen.

Dit kan ook op smartphone. Daarvoor log je in met Itsme een applicatie die je digitale ID beheert.

Opgelet: werd je onlangs lid van het ACV of schreef je je recent opnieuw in? Dan kan het minstens 24 uur duren voordat we al je gegevens verwerkt hebben en je toegang hebt tot Mijn ACV.


 

Je dossier tijdelijke werkloosheid is in orde. Wat gebeurt dan en wanneer word je betaald?

    ACV volgt je dossier op

    • Het ACV maakt je aanvraag in orde en stuurt je dossier door aan RVA.
    • Opgelet: ontbreekt iets in je dossier, dan nemen wij zelf per mail of telefonisch contact met je op  Doe dus niet voor een tweede keer dezelfde aanvraag:  dit vertraagt en bemoeilijkt de aanvraag.

    Betaling

    • Je hoeft zelf geen enkel document aan ons te bezorgen om een betaling te krijgen.
    • Het ACV kan de betaling uitvoeren van zodra je werkgever of zijn sociaal secretariaat jouw gegevens over de werkloosheid in de de voorbije maand heeft overgemaakt aan de overheid.  Hij kan dit kan ten vroegste vanaf het begin van de maand daarop doen.  
    • Het ACV stelt alles in het werk om je betaling daarna zo snel mogelijk te laten vertrekken.

    Je kan je eigen dossier altijd raadplegen via Mijn ACV.

     

    Wat als ik een verkeerde datum ingevuld heb op het formulier?

    Heb je een foute datum genoteerd, dan moet je niets doen. We gebruiken de datum die je werkgever doorgaf als eerste dag tijdelijke werkloosheid.

     

    Wat als ik een fout rekeningnummer opgaf?

    Stuur je juist rekeningnummer via mail naar je ACV-dienstencentrum, dan brengen we dat in orde. Noteer in de onderwerpregel van je mail volgende tekst:

    Onderwerp:  Rijksregisternummer + naam + wijziging rekeningnummer

     

    Ik ontvang een uitkering tijdelijke werkloosheid. Moet ik elke maand opnieuw een aanvraag doen?

    Nee, één aanvraag volstaat voor de volledige periode. Het is niet nodig om opnieuw een uitkering tijdelijke werkloosheid aan te vragen. 

    Dit moet enkel als je verandert van werkgever of arbeidsregime (bijvoorbeeld van voltijds naar deeltijds).

     

    Moet ik bepaalde stappen ondernemen wanneer ik terug aan het werk ga?

    Als het werk in je bedrijf wordt hervat na een periode van tijdelijke werkloosheid als gevolg van het coronavirus, hoef je geen bijzondere maatregelen te nemen. Het is je werkgever die de RVA op de hoogte brengt van de hervatting en de RVA zal op zijn beurt je betalingsinstelling, zoals het ACV, op de hoogte brengen.

     

    Wat als mijn werkgever tijdelijke werkloosheid weigert aan te vragen?

    Weigert je werkgever om tijdelijke werkloosheid aan te vragen of doet hij niet het nodige om dit in orde te brengen, neem dan contact op met het plaatselijke werkloosheidsbureau van de RVA.  

    De RVA kan dan beslissen dit te controleren en je werkgever de nodige instructies te geven.

     

    Waar vind ik info over de betaling van mijn werkloosheidsvergoeding terug?

    Betalingen kan je opvolgen via Mijn ACV (inloggen met je eID of ItsMe).  Dat is de snelste weg en veiligste weg om de stand van zaken te kennen. Je zorgt er ook mee voor dat onze telefoonlijnen niet overbelast raken.

     

    Ik consulteer mijn e-dossier en zie dat de statuut op 'niet-vergoedbaar' staat.  Wat wil dit zeggen?

    Je aanvraag werd wel degelijk geregistreerd.  De melding 'niet-vergoedbaar' op de datum van eerste dag tijdelijke werkloosheid wil zeggen dat we nog wachten op gegevens van de werkgever. Zodra de werkgever zeker weet hoeveel uren je deze maand tijdelijk werkloos zal zijn,  kan hij zijn aangifte insturen.

    Pas als wij die aangifte hebben, kennen wij je uurloon en kunnen wij je dagbedrag bepalen (70 %). We zullen je daarna meteen betalen. 

     

    Wanneer word ik betaald?

    Om in aanmerking te komen voor een uitbetaling van een uitkering moet je zelf een aanvraag hebben ingediend. Is dat niet gebeurd doe dan alsnog je aanvraag.   En zorg dat je je – indien dat nog niet het geval was – aansluit bij het ACV.

    Je aanvraag wordt verwerkt door het ACV. Dit kan enkele dagen duren omdat we op dit moment honderdduizenden aanvragen aan het verwerken zijn.  Je kan de opvolging van je dossier volgen via Mijn ACV.  Inloggen met eID of Itsme voor smartphone.

    Als we je aanvraag hebben verwerkt is er echter nog een belangrijk element nodig. Het ACV kan de opdracht van betaling maar uitvoeren van zodra je werkgever of zijn sociaal secretariaat jouw gegevens over de werkloosheid van de voorbije maand heeft overgemaakt aan de overheid. Hij kan dit kan ten vroegste vanaf het begin van de maand daarop doen.

    Je hebt geen uitkering ontvangen voor de 10e van de maand?

    Als je na de 10e van de maand nog geen uitkering hebt ontvangen dan komt dat waarschijnlijk omdat de werkgever nog geen aangifte sociaal risico (ASR) heeft ingediend bij de overheid. Wij kunnen de opdracht tot betaling pas overmaken aan je financiële instelling als dit in orde is gebracht bij je werkgever. 

    Van zodra wij de gegevens ontvangen hebben, betalen we uit.  We blijven verder uitbetalen in de tweede en derde week van de maand. Als je uitkering betaald wordt, krijg je van ons een sms of e-mail. Je kan je dossier opvolgen via Mijn ACV of contact opnemen met je lokale ACV-Dienstencentrum.


      Ik heb een attest nodig voor mijn bankinstelling.  Bij wie kan ik hiervoor terecht?

      Je kan via je werkgever een attest opvragen dat aantoont dat je tijdelijke werkloosheid hebt aangevraagd. Dat is in de meeste gevallen een kopie van zijn aangifte (het zogenaamde ASR 5).  Ook kan je je loonstrookje opvragen en aan de bank bezorgen.

      Zodra de betaling van je uitkering is uitgevoerd kan je via het ACV een ‘attest van betaling’ verkrijgen. Daarvoor log je in via eID op Mijn ACV (en Itsme via smartphone). Op Mijn ACV kan je dan het attest downloaden.

       

       

      Personalization

      Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.