Inschrijving als werkzoekende

Ben je ontslagen? Zijn je studies ten einde en zoek je werk? Schrijf je dan zo snel mogelijk in als werkzoekende bij de VDAB en kom langs bij het ACV.

Binnen 8 kalenderdagen

Als werkzoekende ben je verplicht je in te schrijven bij de gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling.  Je doet dit binnen de 8 kalenderdagen van je werkloosheid.  Het is de 1ste stap om in orde te zijn met je werkloosheidsdossier en om in aanmerking te komen voor een werkloosheidsuitkering of stempelgeld.

De inschrijving hangt af van de regio waar je woont:

Stempelgeld aanvragen

Om in aanmerking te komen voor een uitkering moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.  Is dat het geval, dan moet je een werkloosheidsdossier correct en tijdig opstellen.

Kom persoonlijk langs bij het ACV-dienstencentrum in je buurt.  Onze dienstverleners helpen je bij het opstellen van je werkloosheidsdossier.  Ze bezorgen je de nodige documenten en helpen je met de administratieve zaken. Ze informeren je over je rechten en plichten zodat je volledig je rechten kan laten gelden op het vlak van de werkloosheidsverzekering.

Je aanvraag moet bepaalde formulieren bevatten. Die zijn afhankelijk van de periode voorafgaand aan de aanvraag:

  • C4 of arbeidsbewijs: als het gaat om een tewerkstelling.
  • Specifieke documenten: als het gaat om een periode van arbeidsongeschiktheid, inactiviteit of zelfstandigenarbeid. Het ACV kan je het juiste document bezorgen.

Er moet ook een verklaring van je persoonlijke situatie en gezinstoestand worden opgesteld. Daarin geef je bepaalde gegevens op zoals bankrekeningnummer, activiteiten, inkomsten, … en verstrek je informatie over je gezinssamenstelling. Ook die verklaring bepaalt of je recht hebt op stempelgeld.

Stempelkaart

Vanaf de eerste werkloosheidsdag moet je een controlekaart of stempelkaart hebben.  Deze is beschikbaar in papier of in elektronische vorm. De elektronische controlekaart is beschikbaar via de portaalsite van de sociale zekerheid www.socialsecurity.be. Kies je voor een papieren controlekaart, dan kan je die ophalen in een ACV-dienstencentrum. 

Lees hier meer over online stempelen en de papieren controlekaart.

Voldoe je aan alle voorwaarden?

Dan krijg je een uitkering vanaf de datum van je aanvraag.

Let wel: er moeten bepaalde termijnen worden gevolgd voor de indiening van de dossiers bij de RVA. Je hebt er dus alle belang bij om je bij het ACV aan te melden van bij het begin van je werkloosheid, ook al heb je op dat moment niet alle nodige documenten.

More Info

Personalization

Je webbrowser is verouderd en wordt niet ondersteund door de ACV-website. Klik hier om een nieuwere versie te installeren.