Vragen over je bijdrage, domiciliëring of overschrijving?

Als lid kan je je ACV-bijdrage op verschillende manieren betalen. Bekijk welke mogelijkheden het best bij jou passen.

Hoe je je bijdrage kan betalen, waar je hulp krijgt bij eventuele problemen en wat de voordelen zijn van MijnACV, ... je kan het hier allemaal nalezen: 

Algemene informatie

Hoe kan ik mijn bijdrage betalen

Je kan betalen via domiciliëring of via een overschrijving. Bij deze laatste optie, kan je nog kiezen om deze per mail of per post te ontvangen. Je kan deze voorkeur op elk moment veranderen via Mijn ACV.

Hulp nodig bij betaalmoeilijkheden?

Heb je een financieel moeilijkere periode? Dat kan iedereen overkomen. We zoeken graag samen met jou naar een oplossing. Neem daarvoor contact met ons op vóór de vervaldatum van uw factuur. Stel het niet uit: wachten laat de factuur alleen maar verder oplopen. Aarzel dus zeker niet ons te contacteren.

  
Regio provincie Antwerpen en Limburg ledenadministratie-oost@acv-csc.be
Regio Leuven ledenadministratie-leuven@acv-csc.be
Regio Oost- en West-Vlaanderen ledenadministratie-west@acv-csc.be 
Regio Brussel-Halle-Vilvoorde bijdragedienstBrussel@acv-csc.be
         
Tips om problemen met betalingen te vermijden
  • Kies voor domiciliëring. Zo ben je zeker dat de betaling automatisch gebeurt en vermijd je dat de kosten oplopen. Activeer nu nog je domiciliëring. Ga naar Mijn ACV of stuur een e-mail naar je ledenadministratie. Vermeld zeker je naam, adres, rijksregisternummer of ACV-lidnummer.
  • Kies voor digitale betaling per e-mail. We sturen je een herinnering vóór de vervaldatum van je factuur zodat je ze niet vergeet. Kies nu voor betaling per e-mail. Ga naar Mijn ACV of stuur een e-mail naar je ledenadministratie. Vermeld zeker je naam, adres, rijksregisternummer of ACV-lidnummer.

Betalen via domiciliëring

Hoe kan ik betalen via domiciliëring?

Betalen met domiciliëring is makkelijk. Je bijdrage wordt automatisch door je bank betaald. Zo betaal je altijd op tijd én correct, en vermijd je onnodige kosten. Meer dan 70 % van de ACV-leden betalen nu reeds via domiciliëring. Hoe kan je dit in orde brengen?

  • Activeer nu nog je domiciliëring.
    • Via Mijn ACV. Log in met je eID. Verander je betaalwijze van 'OGM' naar 'dom'. Ga akkoord en je mandaat wordt geactiveerd
    • Bel het ACV-contactcenter of stuur een e-mail naar je regionale ledenadministratie. Vermeld zeker je naam, adres, rijksregisternummer of ACV-lidnummer. 
Wat zijn de voordelen van een domiciliëring?
  • Het is veilig én gratis: je kunt niets vergeten, je bijdrage wordt automatisch betaald.
  • Je werkt transparant én flexibel: via Mijn ACV krijg je een mooi overzicht van al je betalingen aan het ACV. En je kan je domiciliëring op elk moment stopzetten.
  • Je hebt minder paperassen: de betaling gebeurt automatisch. Er gaan papieren verloren én je draagt bij tot het behoud van het milieu.
Ik heb een domiciliëring en ben van rekeningnummer en/of bank veranderd. Wat moet ik doen?

Je verwittigt ons zo snel mogelijk. Dat kan op 2 manieren:

  • Via Mijn ACV. Log in met je eID. Pas je bankrekeningnummer aan.  
  • Bel het ACV-contactcenter of stuur een e-mail naar je regionale ledenadministratie. Vermeld dan zeker je naam, adres, rijksregisternummer of ACV-lidnummer, je oude en nieuwe rekeningnummer.
Wat als mijn betaling via domiciliëring geweigerd is?

Bij een domiciliëring verloopt de betaling automatisch. De datum van de bijdrage-inning ligt op voorhand vast en varieert tussen de 2e en 7e van de maand.  Toch kan het gebeuren dat we je bijdrage niet correct ontvangen.  In dat geval zal het ACV je per brief contacteren. 

Bijvoorbeeld:

  • Er is een probleem met je bankrekeningnummer.  Je zal van het ACV een brief ontvangen met de vraag om contact te nemen met je bank en om je bijdrage in orde te brengen.
  • Het ACV ontvangt je bijdrage niet door een technische reden zoals een te laag saldo op je rekening.  Het ACV zal proberen de maand nadien te innen. Lukt dit niet na 2 keer (na 2 maanden), dan ontvang je een brief waarin we je vragen contact op te nemen met je bank en om de bijdrage te betalen. Betaal je ook deze aanvraag niet, dan annuleren we je domiciliëring en ontvang je een overschrijving per post. 

Betalen via overschrijving

Welke informatie vind ik op mijn overschrijvingsformulier

 

voorbeeldnieuwebriefOGM


Wat is een overschrijving met gestructureerde mededeling of OGM?

Een overschrijving met gestructureerde mededeling of OGM is een begrip uit het Belgische financieel verkeer. Het is een combinatie van drie groepen van drie, vier en vijf cijfers gescheiden door een schuine streep, zoals: +++090/9337/55493+++.

Betalen via digitale overschrijving

Hoe werkt het?

Je ontvangt je overschrijving gewoon via je persoonlijke mailadres in plaats van per post.  Bij elke betalingstermijn ontvang je een e-mail met daarin alle betalingsgegevens. De periode van betaling, de bijdrage, de einddatum waarop je moet betalen, ...

Voordelen

  • Snel en gemakkelijk: Je hoeft geen gegevens meer over te typen. Met een druk op de knop kan je onmiddellijk betalen via de app van je bank of via bancontact. Je betaalt dus wanneer en waar je wilt.
  • Je vindt je ACV-documenten altijd terug in je mailbox.
  • Geen papieren rompslomp meer.  door het papierverbruik te beperken draag je bij tot het behoud van het milieu.
Hoe kan ik het e-mailadres van mijn digitale betaling veranderen?

Via Mijn ACV kan je dit zelf aanpassen in via je syndicaal e-dossier. Zodra je dit hebt aangepast, krijg je de volgende overschrijving zoals jij hebt gekozen.

FAQ - Vaak gestelde vragen
  • Kan ik een kopie van een overschrijving krijgen? In Mijn ACV vind je een overzicht van je overschrijvingen en betalingen. Je kan ze daar ook printen.
  • Wat gebeurt er als ik per ongeluk een betaling 2 keer doe? Beide betalingen worden door ons verwerkt. Je hebt dan voor een langere periode betaald. Het volgende betalingsverzoek zal slechts verstuurd worden als de eerst te betalen maand er aankomt. Bijvoorbeeld : je ontving een verzoek tot betaling over de periode 07/2019 tem 09/2019. Per ongeluk betaal je deze 2 maal. Beide betalingen worden verwerkt. Je hebt dan betaald tot en met 12/2019. Het eerst volgende betaalverzoek zal voor 01/2020 zijn en zal verstuurd worden begin 01/2020.

Mijn ACV

    Meld je met je eID aan bij Mijn ACV en je hebt meteen toegang tot je persoonlijke syndicale e-dossier

    Andere voordelen van Mijn ACV:

    • altijd raadpleegbaar: via Mijn ACV krijg je een mooi overzicht van al je betalingen aan het ACV en deze die je van het ACV ooit hebt ontvangen (premies, werkloosheid, ...). Je vindt er ook je werkloosheidsdossier met bijvoorbeeld je fiscale fiche. Mijn ACV is dus je persoonlijke syndicale plek. 100% veilig en altijd bereikbaar.
    • meteen aanpasbaar: Via Mijn ACV kan je op elk moment je voorkeur om je betalingsaanvraag per post op per e-mail te ontvangen, aanpassen.

    Personalization