Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

PC 119 - Handel in voedingswaren

Er bestaan alternatieven voor de ontwikkeling van e-commerce

©Shutterstock

E-commerce is in volle opmars. Voor het ACV moet de ontwikkeling ervan omkaderd worden door drie richtsnoeren. Eerst moet een oplossing worden gevonden voor de explosieve toename van het aantal vrachtwagens op de wegen. Ten tweede moet deze sector eerlijke belastingen betalen. Tenslotte mag het niet ten koste gaan van de gezondheid door de toename van nachtarbeid.

 

"Wat we nodig hebben, is een eigen beleid voor e-commerce in België dat ecologische en sociale duurzaamheid combineert, inclusief goede arbeidsomstandigheden," aldus Roberto Parillo van het ACV. De ecologische impact van de sector is inderdaad bijzonder groot. De toename van thuisleveringen verhoogt de files en de luchtverontreiniging. De vestiging van grote logistieke centra vernietigt natuurgebieden. IT-infrastructuren (datacentra, enz.) verbruiken veel energie en stoten veel koolstof uit. 

Daarnaast is ook de bijdrage van deze sector aan de maatschappij, via belastingen, een aandachtspunt. Het is algemeen bekend dat de grote spelers op het gebied van e-commerce, zoals Amazon, zich schuldig maken aan belastingontduiking tot het uiterste. Hierdoor vloeit de gecreëerde rijkdom via belastingen zeer weinig terug naar de maatschappij. In 2020 realiseerde Amazon een omzet van 44 miljard euro in Europa en betaalde het nog geen 1 euro aan belastingen. Zonder belastingopbrengst, en als de gecreëerde tewerkstelling gering is, zijn de aandeelhouders de enige begunstigden van dit soort commerciële vestiging. In België wordt dit fenomeen nog versterkt door het unieke fiscale en parafiscale paradijs dat gecreëerd werd voor digitale platformen met een vergunning, waarvan het belastingtarief beperkt werd tot slechts 10% tot een jaarlijks plafond van 6.540 euro. Zogezegd voor de deeleconomie tussen burgers, maar vandaag wordt het intensief gebruikt voor "B2C"-toepassingen, wat in strijd is met de wet. 

Het ACV is van mening dat de ontwikkeling van een sector door de gezondheid van de werknemers te schaden, de vervuiling te vergroten en daardoor enkelen in staat te stellen de geproduceerde rijkdom te monopoliseren, zeker niet de juiste weg is. Anderzijds lijkt een totaal verbod op e-commerce om deze valkuilen te vermijden noch zeer realistisch, noch wenselijk. Daartussenin is er wel ruimte voor de ontwikkeling van e-commerce met een eerlijke verdeling van de welvaart, goede loon- en arbeidsvoorwaarden, en met een lagere ecologische impact. 

 

Hiervoor moet in de eerste plaats de noodzakelijke regelgeving inzake nachtarbeid (vanaf 20 uur) opnieuw worden bevestigd en het sociaal overleg op sectoraal en bedrijfsniveau heilig worden verklaard. Allianties ontwikkelen buiten de Belgische grenzen met werknemers in de e-commerce om goede loon- en arbeidsvoorwaarden te eisen. Wat het milieu betreft, moet de voorkeur gaan naar lange leveringstermijnen, vervoer per trein en bakfiets en het voorkomen van gratis retourzendingen. Ook moet kritisch worden gekeken naar subsidies aan bedrijven die weinig banen scheppen of het grondgebied aantasten. De ontwikkeling van de sector in België moet in deze termen worden aangepakt.