Er bestaan alternatieven voor de ontwikkeling van e-commerce
E-commerce is in volle opmars. Voor het ACV moet de ontwikkeling ervan omkaderd worden door drie richtsnoeren. Eerst moet een oplossing worden gevonden voor de explosieve toename van het aantal vrachtwagens op de wegen. Ten tweede moet deze sector eerlijke belastingen betalen. Tenslotte mag het niet ten koste gaan van de gezondheid door de toename van nachtarbeid.
"Wat we nodig hebben, is een eigen beleid voor e-commerce in België dat ecologische en sociale duurzaamheid combineert, inclusief goede arbeidsomstandigheden," aldus Roberto Parillo van het ACV. De ecologische impact van de sector is inderdaad bijzonder groot. De toename van thuisleveringen verhoogt de files en de luchtverontreiniging. De vestiging van grote logistieke centra vernietigt natuurgebieden. IT-infrastructuren (datacentra, enz.) verbruiken veel energie en stoten veel koolstof uit.
Daarnaast is ook de bijdrage van deze sector aan de maatschappij, via belastingen, een aandachtspunt. Het is algemeen bekend dat de grote spelers op het gebied van e-commerce, zoals Amazon, zich schuldig maken aan belastingontduiking tot het uiterste. Hierdoor vloeit de gecreëerde rijkdom via belastingen zeer weinig terug naar de maatschappij. In 2020 realiseerde Amazon een omzet van 44 miljard euro in Europa en betaalde het nog geen 1 euro aan belastingen. Zonder belastingopbrengst, en als de gecreëerde tewerkstelling gering is, zijn de aandeelhouders de enige begunstigden van dit soort commerciële vestiging. In België wordt dit fenomeen nog versterkt door het unieke fiscale en parafiscale paradijs dat gecreëerd werd voor digitale platformen met een vergunning, waarvan het belastingtarief beperkt werd tot slechts 10% tot een jaarlijks plafond van 6.540 euro. Zogezegd voor de deeleconomie tussen burgers, maar vandaag wordt het intensief gebruikt voor "B2C"-toepassingen, wat in strijd is met de wet.
Hiervoor moet in de eerste plaats de noodzakelijke regelgeving inzake nachtarbeid (vanaf 20 uur) opnieuw worden bevestigd en het sociaal overleg op sectoraal en bedrijfsniveau heilig worden verklaard. Allianties ontwikkelen buiten de Belgische grenzen met werknemers in de e-commerce om goede loon- en arbeidsvoorwaarden te eisen. Wat het milieu betreft, moet de voorkeur gaan naar lange leveringstermijnen, vervoer per trein en bakfiets en het voorkomen van gratis retourzendingen. Ook moet kritisch worden gekeken naar subsidies aan bedrijven die weinig banen scheppen of het grondgebied aantasten. De ontwikkeling van de sector in België moet in deze termen worden aangepakt.