Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

PC 119 - Handel in voedingswaren

De echte oorzaken van de Belgische achterstand in de e-commerce

©Shutterstock

De regering heeft een wetsontwerp ingediend om de invoering van nachtarbeid zonder overleg met de vakbonden mogelijk te maken in de e-commerce. Door dit ontwerp wordt het moeilijker voor de werknemers om compensatie te krijgen in ruil voor de invoering van nachtarbeid. De regering plooit dus onder druk van Comeos, de werkgeversorganisatie van de handel. De kern van het debat: de redenen waarom België achterloopt in de e-commerce. Volgens Comeos ligt het probleem bij de sociale regelgeving die te vrijgevig is. Volgens het ACV zijn het de bedrijven zelf die een gebrek aan visie hadden en die de trein van de e-commerce gemist hebben.


De cijfers tonen aan dat België achterloopt in de e-commerce: in 2020 verliep meer dan 50% van de online aankopen van de Belgen via een buitenlands platform, tegenover slechts 22% in Nederland, 15% in Duitsland en 14% in Frankrijk. Veel waarnemers vrezen dus dat er in de sector jobs verloren zullen gaan. Komt dat door de bescherming van de werknemers? Voor het ACV is dat geen uitgemaakte zaak. De achterstand in België komt vooral doordat ons land de trein van de e-commerce heeft gemist op het einde van de jaren 1990. De meeste en grootste bedrijven in de e-commerce op de dag van vandaag werden in die periode opgestart. Dat is zo voor Amazon (1994), Alibaba (1999), Bol.com (1999) of Coolblue (1999). Er zijn niet zoveel zeer recente ondernemingen zoals Gorillas (2020). Maar in België liet men de e-commerce links liggen voor de jaren 2010, en dat had niets te maken met de lonen of de arbeidsvoorwaarden. 

Wat nog meer opvalt is het gebrek aan innovatief vermogen van de "major players". De belangrijkste reden voor de achterstand van ons land is de afwezigheid van concurrentie in de handel in België, meermaals aangegeven door de Europese instanties.  Omdat de grote actoren van deze sectoren op die manier in een zetel zaten, met als gevolg hogere prijzen en toenemende winstmarges. Sinds kort erkennen de ondernemingen het ook.  Volgens de CEO van BeCommerce, een organisatie die bedrijven in e-commerce verenigt: "Is het nog maar 1 of 2 jaar dat Comeos of Unizo de e-commerce ondersteunen", "deze conservatieve houding is een van de redenen waarom men geen rekening gehouden heeft met de noodzaak om te evolueren" (interview in l’Écho in 2021).

"Al deze elementen tonen aan dat de Belgische achterstand op vlak van e-commerce niet te wijten is aan de vakbonden of aan de arbeidsreglementering, maar wel aan een gebrek aan dynamisme aan werkgeverzijde" stelt Kris Vanautgaerden van het ACV. "Zelfs in een zuiver economische logica voor de ontwikkeling van de sector zullen de maatregelen van de overheid om nachtarbeid flexibeler te maken niet voor een boost kunnen zorgen". Er zijn in feite verschillende Belgische bedrijven in de e-commerce die met succes werken binnen de huidige reglementering. Dat is het geval voor Vanden Borre of Coolblue. De laatste stelt in België meer dan 750 mensen tewerk, meer dan in het centrale magazijn in Nederland. Colruyt heeft ook een akkoord afgesloten over nachtarbeid voor de bestellingen via Collect and Go. Het huidige sociale kader biedt dus voldoende ruimte.

En tenslotte, als het akkoord van de vakbonden nodig is om nachtarbeid toe te laten in de e-commerce, moet je weten dat de vakbonden, waaronder het ACV, nooit hebben geweigerd om hierover te onderhandelen. Wat telt, is dat er een compensatie voor de nachtarbeid wordt gevonden, via een loontoeslag en door een verbetering van de veiligheid en de gezondheid van de werknemers. We herhalen dat nachtarbeid zeer schadelijk is voor de gezondheid en dat net daarom de verplichting om te onderhandelen met de vakbond zo belangrijk is.