Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

315.02 - Luchtvaartmaatschappijen

    Brussels Airlines past boekhoudkundige trucs toe om te besparen op personeel

    ACV Puls hekelt falend personeelsbeleid en ondoorzichtigheid bedrijf

    De voorbije jaren heeft Brussels Airlines al verschillende malen bespaard op het personeel. Uit het jaarverslag van de Lufthansa Group, waar Brusses Airlines deel van uitmaakt, blijkt nu dat de werknemers van Brussels Airlines beter presteren dan het gemiddelde binnen de groep.

    ’’Als Brussels Airlines slechte financiële resultaten haalt heeft dit absoluut niets te maken met de werknemers van de vliegtuigmaatschappij’’, aldus Jolinde Defieuw van ACV Puls. Werknemers van Brussels Airlines voeren op 17/08 ludieke acties tegen de gang van zaken.

    € 1,5 miljard winst

    De cargo activiteiten dragen bij tot de hoge winsten van de groep. ‘’Ze hebben in 2021 een winst geboekt van maar liefst 1,5 miljard euro, en ook de cargo activiteiten van Brussels Airlines hebben hiertoe bijgedragen’’, aldus Defieuw. ‘’Echter, deze winst wordt rechtstreeks doorgesluisd naar de Lufthansa groep en dus niet meegerekend in de winst van Brussels Airlines. Er is hier dus sprake van een boekhoudkundige truc om toch maar te kunnen besparen op het personeel.’’

    De Lufthansa groep passeerde in coronatijden maar liefst vier keer langs de kassa voor steun omdat ze zowel in België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland actief is. ‘’Om dan als bedankje het personeel te laten inleveren en winsten te versluizen … dat pikken we niet’’, aldus Defieuw.

    ‘’Als we Brussels Airlines opnieuw financieel rendabel willen krijgen, moet Lufthansa Group haar verantwoordelijkheid opnemen. Ook vanuit de Federale regering wordt het tijd om een coherent luchtvaartbeleid te voeren, kijk maar naar de verdoken subsidies die andere vliegmaatschappijen zoals Ryanair bijvoorbeeld krijgen.’’

    Acties

    De vakbondsafgevaardigden van Brussels Airlines beslisten daarom om op 17/08 Red Bull uit te delen. ‘’Om hen vleugels te geven’’, weet Defieuw. ‘’De werkdruk is hoog. Sinds de staking van juni werden er nog geen structurele maatregelen genomen om de situatie van het personeel te verbeteren.’’ Op 23 augustus is de volgende vergadering gepland. ACV Puls verwacht dan ook dat de directie met structurele lange termijnoplossingen over de brug komt.