Gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden, wat betekent dat voor mij?
Vorige week informeerden wij jullie over een aanpassing aan het tarieven en exploitatiebesluit door de Vlaamse Regering en dat dit een ernstig risico betekent voor de werknemers bij zowel exploitanten als bij De Lijn.
Het vorige besluit dateert van bij de start van de basismobiliteit in 2004. Op dat moment kwamen sociale partners en regering tot een belangrijk standpunt dat er geen concurrentie gevoerd zou worden op kap van het personeel. Dit zorgde voor de nodige stabiliteit. Stabiliteit voor het personeel maar ook voor de exploitanten. Bij het indienen van de offertes werd immers de personeelskost vastgeklikt. Op deze manier wordt de concurrentie onder werkgevers niet op de kap van de chauffeurs gevoerd.
Loopt het personeel vandaag het risico dat er aan het loon wordt gemorreld?
Noch De Lijn noch de FBAA die de exploitanten vertegenwoordigt waren vragende partij. Waarom de Vlaamse regering die passage er dan toch uithaalde is dan ook een open vraag, maar kan de deur wel openzetten naar een verslechtering van loon- en arbeidsvoorwaarden en dat willen wij kost wat kost vermijden.
Op korte termijn moeten chauffeurs bij de exploitanten zich geen zorgen maken. De contracten tussen De Lijn en exploitanten lopen en daarnaast is er recent nog een cao rond loon- en arbeidsvoorwaarden getekend. Pas als de contracten worden opengebroken of een nieuwe cao moet worden onderhandeld moeten we waakzaam zijn.
Vandaar de noodzaak om een duidelijke waarschuwing te sturen naar de Vlaamse regering, en bij uitbreiding alle betrokken partijen, De Lijn en de privé-exploitanten.
Wij eisen snel duidelijkheid.
Wat ACV betreft moet de Vlaamse regering de gelijkwaardigheid van de loon- en arbeidsvoorwaarden blijven garanderen. Het vormt immers mee de hoeksteen van het stabiele Vlaamse Openbaar Vervoerlandschap dat zijn deugdelijkheid meer dan bewezen heeft en door alle partijen wordt erkend.