Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

328.01 - Stads- en streekvervoer (Vlaamse gewest)

Basisbereikbaarheid is dood, leve basisbereikbaarheid!?

Het plan 'basisbereikbaarheid' zal niet starten op 1 juli 2023. Het plan is al meermaals uitgesteld en dat gebeurt nu opnieuw. Het personeel blijft met tal van vragen en onzekerheden zitten. 

Het plan van een big bang scenario is definitief begraven. Enkel de minister moest schijnbaar nog overtuigd worden of een juist moment vinden om die knoop door te hakken. 

Na al die jaren is het een sisser van formaat voor de Vlaamse regering en haar minister van mobiliteit Peeters die dit onwelriekend geschenk van haar voorganger Weyts cadeau kreeg. De voorbije jaren werden al duizenden euro’s geïnvesteerd. Studies, onderhandelingen in vervoerregioraden, opmaak van nieuwe dienstplannen en ritorders voor de chauffeur. Niet alles zal voor niets geweest zijn, maar men mag zich toch wel vragen stellen bij het kostenplaatje en de return die dit al opgeleverd heeft en uiteindelijk maar zal opleveren. 

Waar de voorbije jaren heel wat personeelsleden van De Lijn en haar exploitanten al de angst hadden om hun job als belbuschauffeur en belbuscentralist kwijt te spelen, wordt deze doodstrijd nog wat verlengd. De nieuwe mobiliteitscentrale is immers nog niet klaar, laat staan dat de recent opgerichte Vervoersautoriteit al stappen vooruit zette in de uitbouw van het vervoer op maat. Er is nog maar amper sprake van de Hoppinpunten terwijl deelmobiliteitsystemen en vervoer op maat niet op dreef geraken.

Ondertussen zal De Lijn met de belbussen blijven rijden tot het moment dat het alternatief operationeel geraakt. Dat vraagt dringend nieuwe investeringen. De belbussen zijn tot op de draad versleten en zijn bijgevolg aan vervanging toe. Gaat de Vlaamse regering investeren in iets dat op ‘korte termijn’ gaat verdwijnen? We hadden daar graag toch zeer snel duidelijkheid gekregen! In de tussentijd zal in de regio Klein Brabant wel een proefproject opgestart worden waar de Mobiliteitscentrale VIA de rol van de belbuscentrale zal overnemen.

Hoe gaat het nu verder? Het personeel zit met tal van vragen en onzekerheden. Volgens wat directeur-generaal Ann Schoubs in een mail aan het personeel liet weten, zal basisbereikbaarheid gefaseerd worden opgestart. Hoe dat in praktijk zal lopen, is vandaag nog wat koffiedik kijken. We verwachten de komende maanden (jaren?) een regelmatig wijzigend openbaarvervoerlandschap. Regelmatig wijzigende routes en dienstregelingen. En die wijzigingen hebben steeds impact op de werkuren van het personeel terwijl iedereen graag tijdig weet wanneer men dient te werken. Steeds weer wijzigende diensten en de daarbij horende besprekingen tussen werkgever en werknemersafgevaardigden zijn niet erg gunstig voor een stabiele arbeidssituatie noch een stabiel sociaal klimaat. 

Wat ons betreft zijn er zowel bij De Lijn als bij de exploitanten een aantal belangrijke pijlers belangrijk de komende periode:

  • Duidelijkheid over investeringen in belbussen en duidelijkheid over de toekomst van de belbuscentralisten
  • Aandacht voor realistische rijtijden en het respecteren van de rusttijden wanneer wijzigingen worden aangebracht aan de diensten 
  • Oog hebben voor werkbaar werk en waardige arbeidsomstandigheden zoals sanitaire voorzieningen
  • Respect voor de sociale dialoog in het algemeen en de daarover afgesproken onderhandelingstermijnen van 3 maanden bij de exploitanten
Wij houden alvast de vinger aan de pols en zullen niet nalaten om – wanneer nodig – bovenstaande eisen kracht bij te zetten.