Regeerakkoord over De Lijn: Wij geven geen buis aan Vlaamse regering
Met betrekking tot het intern operatorschap blijft deze nieuwe Vlaamse regering op de lijn van de vorige regering. In de eerste helft van het volgend jaar wordt er beslist over het intern operatorschap tot 2030. De voorwaarde blijft dezelfde. De Lijn moet de toets (benchmark) met de markt doorstaan.
Het minder goeie nieuws dan: In de tweede helft van de legislatuur wil de Vlaamse regering in een welbepaalde regio een publieke aanbesteding doen. De Lijn alsook private ondernemingen kunnen dan naar dat 'contract' dingen. Betekent dat een geleidelijke privatisering van het openbaar vervoer en een ondermijning van de positie van De Lijn? Wij vrezen het en zijn uiteraard tegen.
De Vlaamse regering blijft wel verder inzetten op een beter en groener openbaar vervoer. Dat is een goeie zaak. En budgettair hangen er geen echte besparingen in de lucht. Het budget zou zelfs lichtjes stijgen. Het investeringsbudget blijft verder sterk stijgen. De noden zijn inderdaad hoog.
Minder goed nieuws is er dan weer over de 'gegarandeerde dienstverlening' die de Vlaamse regering wil opleggen. Niets nieuws onder de zon. Maar wij zijn tegen een opgelegde gegarandeerde dienstverlening. De Vlaamse overheid laat de deur wel open om binnen De Lijn, met de sociale partners, een regeling af te spreken.
Nog een problematiek die steeds terugkeert, is de gelijkschakeling van de boeteregeling. Ook dat ligt op de onderhandelingstafel bij De Lijn.
Is het glas halfvol of halfleeg? Het is te vroeg om daarop te antwoorden. Veel hangt trouwens ook af van wie de baas wordt binnen dit departement.
We houden sowieso de vinger aan de pols.