Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

315.02 - Luchtvaartmaatschappijen

    “Ryanair moet alle kaarten op tafel leggen”

    De lagekostenmaatschappij Ryanair wil naar aanleiding van de coronacrisis 3.000 banen schrappen in Europa en heeft in alle landen aan de werknemers gevraagd wat ze willen inleveren. In België verlangt het bedrijf 10% looninlevering van het cabinepersoneel en 20% inlevering van de piloten. “De vakbonden willen aan tafel zitten maar zijn niet bereid om zomaar even gauw alle eisen in te willigen”, onderstreept Hans Elsen, secretaris bij ACV Puls.

    “Als Ryanair werknemers wil ontslaan in België, staan wij erop dat de Wet Renault wordt nageleefd”, aldus nog Elsen. “Op basis van onderhandelingen moet dan blijken welke maatregelen kunnen worden genomen”.

    Cynisch genoeg koos Ryanair 1 mei, het Feest van de Arbeid, uit om de herstructurering aan te kondigen. In het document ‘Return to work’ legde het bedrijf uit hoe het de activiteiten wil hervatten. Blijkbaar moeten er dus 3.000 jobs sneuvelen, althans volgens het management.

    “Ryanair nam in elk land contact op met de vakbonden om verdere gesprekken te voeren. Niet verrassend was dat ze overal inleveringen eisen van de werknemers. Het management wil dat we op een drafje antwoorden op hun eisen, wat niet de bedoeling kan zijn”.

    Wetgeving naleven

    Hans Elsen: “Wij aanvaarden niet dat er op deze manier wordt gehandeld. Ryanair moet de regels van het spel volgen en zich conformeren aan de wetgeving in elk land. Met de vakbonden willen we ook heel precies weten hoeveel jobs ze in elk land weg willen. Verder willen we zicht krijgen op de precieze motieven om zo diep te willen snoeien”.
    De bonden staan open voor een sociale dialoog maar verlangen wel dat Ryanair alle kaarten op tafel legt en cijfers per land presenteert. “Zo kunnen we met kennis van zaken praten over de toekomst van het bedrijf en over de tewerkstelling”.

    In België heeft Ryanair, naar aanleiding van de coronacrisis, dankbaar gebruik gemaakt van ons systeem van economische werkloosheid voor zijn cabinepersoneel en piloten. “Zo profiteerde Ryanair dus ook van de steun van de Belgische belastingbetalers”, aldus Elsen. “Spijtig genoeg heeft Ryanair het dossier economische werkloosheid nog altijd niet opgeladen bij de RVA waardoor de tijdelijke werkloosheid niet kan worden uitbetaald. Hierdoor begint de situatie dramatisch te worden voor het cabinepersoneel”.