Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

315.01 - Luchtvaart onderhoud, bijstand en opleiding

ACV-Transcom : "bagagisten verdienen respect!"

Bagagisten verdienen respect en niet om als vuilnis behandeld te worden


Op 8 juni kondigde de directie van Swissport Belgium droogjes aan dat ze de boeken hadden neergelegd. Het eind van een perfect in scene gezette (slechte) film. 1500 personeelsleden werden door Swissport als vuilnis op straat gezet. Swissport geeft duidelijk enkel om cijfers en winsten, iets waarop ze zich bij Brussels Airport om misrekend hadden. Ze namen het (winstgevende) Flightcare over en gingen alles ‘beter’ doen… 

Sedertdien ging het alleen maar bergaf. De winsten verdwenen als sneeuw voor de zon, onder meer door de eigengereidheid van Swissport en de race to the bottom over de prijzen van de contracten met de concurrent Aviapartner. Vliegtuigen laden en lossen zichzelf niet. Dat was men schijnbaar vergeten toen men door verlieslatende contracten af te sluiten met luchtvaartmaatschappijen dacht de concurrentie ‘uit te schakelen’. Niemand werd van deze concurrentie trouwens beter. De luchthaven kreeg een “slecht” imago omdat er met aftands materiaal werd/wordt gewerkt en door de onderbezetting bagages dikwijls op zich lieten wachten of vluchten vertragingen opliepen. De passagiers die een slechte service kregen, vertragingen moesten ondergaan of acties. Het personeel omdat er steeds meer druk op hen werd gelegd, terwijl ze al onderbetaald zijn en in zware omstandigheden tot 18 ton per dag moeten versjouwen.

Swissport zocht een “uitweg”. De benoeming van de Franse CEO bracht weinig goeds. Het was het sluitstuk van de slechte film. Een film zonder idyllische afloop… Zonder enige rekening te houden met passagiers, luchthaven of personeel trok men met voorbedachte rade de stekker uit het bedrijf. Het feit dat leden van het management ook vlot transfereerden van Swissport Belgium naar Swissport Cargo spreekt ook boekdelen. We hebben op Brussels Airport ondertussen al wel wat negatieve ervaringen met ondernemingen waarvan de naam begint met “Swiss”…

Symbolisch voerde we op 23 juni 2020 actie voor de deuren van Swissport Cargo. De Cargo afdeling die een aparte juridische entiteit is en  waar management zich nestelde. Zij ondergingen niet zoals de 1500 “gewone” werknemers de ijskoude douche die hun C4 kregen. Ex-Swissport medewerkers mogen vandaag hun vuilnis symbolisch voor de poorten van Swissport eens deponeren. Zij werden immers ook als vuilnis op straat gezet.