Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

PC 143 - Zeevisserij

10 krachtlijnen om te komen tot een sociaal rustigere luchthaven

De vakgroep luchtvaart van ACV-Transcom - samengesteld uit syndicale vertegenwoordigers uit alle luchthavens (Brussels Airport, luchthaven Antwerpen, luchthaven Oostende, Brussels South Charleroi Airport, Liège Airport) van ons land én alle sectoren (luchtvaartmaatschappijen, handling, skeyes, luchthavenuitbating, DGLV) – besprak en discussieerde manieren om te komen tot een rustiger sociaal klimaat op de luchthavens. Na heel wat vergaderingen en overleg, kwamen we tot 10 krachtlijnen tot grondige hervorming van het bestaande sociale overlegmodel dat we momenteel kennen op de luchthavens.  

De problemen waarmee het personeel in de diverse sectoren geconfronteerd worden zijn immers telkens dezelfde: gebrek aan personeel, staat materiaal, onderinvesteringen, slechte werkomstandigheden, gebrek aan degelijk en écht sociaal overleg, …

ACV-Transcom schuift dan ook oplossingen naar voor om te komen naar een beter en efficiënter sociaal klimaat op onze luchthavens en bundelde dit in 10 krachtlijnen:
• Meer, structureler toezicht en strengere opvolging vanuit de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer inzake het MB financiële voorwaarden voor het verkrijgen van een licentie en effectief ingrijpen indien aan de voorwaarden niet langer wordt voldaan (schorsing licentie).
• Meer effectieve controle en toezicht op het materieel specifiek gebruikt handlingactiviteiten. Periodieke rapportering hiervan op het Gemeenschappelijk Comité Preventie en Welzijn. Effectief uit dienst zetten van materieel wat niet voldoet aan de vereisten.
• Indien een onderneming een licentie toegewezen krijgt, moet deze onderneming deze integraal uitvoeren, zonder delen ervan af te stoten naar onderaannemers.
• Afbakenen van het luchthavengebied en alle ondernemingen die zich in het luchthavengebied vestigen of erin opereren dienen in hetzelfde paritair (sub)comité te hanteren.
• Het realiseren van 1 paritair comité voor de luchthavenactiviteiten eventueel binnen het bestaande paritair comité voor de handelsluchtvaart. Daar ingebed een paritair subcomité voor wat betreft handlingactiviteiten zoals omschreven in de EU Directieve.
• Creatie van een structureel overlegorgaan voor de sociale partners over de bedrijfsgrenzen heen voor wat betreft de specifiek luchthavengerelateerde sectoren. 
• Creatie van een Gemeenschappelijk Comité Preventie en Bescherming op het Werk voor het luchthavengebied.
• Aanduiding van vrijgestelde syndicaal afgevaardigden over de ondernemingsgrenzen heen die toezicht houden op de geldende cao’s, preventiemaatregelen, welzijnsaspecten, loon- en arbeidsvoorwaarden.
• Centraal aankopen van specifiek materiaal voor handling door de luchthavenuitbater (bussen, GSE, …) en verhuren aan handlers tijdens gebruik.
• Invoeren van certificering voor alle activiteiten in de handling (laden/lossen cargo, laden/lossen bagage, rijden met trappen, push-back, bedienen schaarliften, conciliatie, towing, bruggen zetten, belt-loaders, check-in, WTW, cleaning vliegtuigen, …) met nationale erkenning en homologatie. Hiertoe dient een échte airport academie in het leven geroepen over de bedrijfsgrenzen heen. Enkel personeel met de nodige certificaten mag operationeel ingezet worden.

Verschillende krachtlijnen zijn soortgelijk aan methodieken en het model welk gangbaar is in onze havens voor de havenarbeiders. Dit systeem bewees reeds haar voordelen en merites in de voorbije jaren in onze diverse havens.