P&O Ferries in zwaar weer...

In een document dat is ingezien door Lloyd’s List zegt het Britse P&O Ferries ‘dat het geld dat ze op de bank hebben, slechts voor enkele weken toereikend is, tenzij ze drastische maatregelen nemen om het bedrijf te redden. Als we niet op korte termijn overleven, is er geen lange termijn.’ Het bedrijf heeft eerder een pakket vergaande voorstellen op tafel gelegd. Dat omvat onder meer loonsverlagingen, vervanging van Britse door buitenlandse zeevarenden, no-strike-clausules, wettelijk ontslag, verlaging van de ziekteverlofregeling, schrappen van voordelen voor anciënniteit en beperkingen van het verlof.  Dat is slecht gevallen bij de collega’s van de Britse transportvakbond RMT. Die beschuldigt het moederbedrijf DP World ervan de coronacrisis aan te grijpen om veranderingen door te voeren die het toch al wilde doorvoeren.

De Britse collega’s van RMT willen dat de regering ingrijpt om banen en stageplaatsen van Britse zeevarenden veilig te stellen. RMT wijst erop dat DP World deze maand 332 miljoen dollar aan zijn aandeelhouders uitkeert: ‘Meer dan genoeg om P&O Ferries te steunen’.  Als P&O omslaat, zal dit ook enorme consequenties hebben voor de Zeebrugse haven waar P&O een belangrijke pijler is. Daarom volgt ACV-Transcom ook dit dossier op de voet via onze vakbondsverantwoordelijken voor de koopvaardij, via nauwe contacten bij de internationale organisatie Nautilus en onze ITF inspector Chris Roos.

Personalization