Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

Vervoer, luchtvaart en haven

48 piloten slepen Ryanair voor de rechter

Met de hulp van de ACV-personeelsvertegenwoordigers, hebben 48 piloten van Ryanair de luchtvaartmaatschappij voor de arbeidsrechtbank in Charleroi gedaagd. De piloten zijn - onder druk van een collectief ontslag en om het bedrijf te ‘redden’ tijdens de coronacrisis - akkoord gegaan met een loondaling van 20%. Vandaag zijn de lonen van het management, ook dat van CEO Michael O’ Leary, terug op het niveau van voor de coronacrisis. Het loon van de piloten werd echter nog steeds niet opnieuw aangepast.

Daarom, en omdat Ryanair de werkelijke oorzaak van de loonsverlaging verborgen heeft gehouden (nl. het verbeteren van de concurrentiepositie en niet het redden van het bedrijf), eisen de piloten dat de lonen volledig worden teruggezet op het niveau van vóór COVID-19. “In werkelijkheid werden de loonsverlagingen niet gebruikt om de werkgelegenheid in stand te houden. De verlaging was bedoeld om de concurrentie verder uit te schakelen door de arbeidsvoorwaarden nog slechter te maken,” legt ACV Puls-secretaris Hans Elsen uit.

Lak aan regels luchtvaartsector

Bovendien eisen de piloten dat de indexering van augustus 2019 correct wordt uitbetaald. Zij vragen de rechtbank ook om Ryanair te veroordelen tot betaling van het juiste salaris van tijdens de COVID-19-periode. “Gedurende deze periode waren de piloten tijdelijk werkloos. Ryanair moest een toeslag betalen voor elke dag werkloosheid. Zonder zich echter aan de regels van de luchtvaartsector te houden, betaalde Ryanair deze toeslag maar één keer per maand, in plaats van elke dag,” aldus Hans Elsen.

4 jaar onderzoek van de arbeidsauditeur

Het cabinepersoneel wordt met nog grotere moeilijkheden geconfronteerd: de werknemers worden foutief aangemeld bij de RSZ, arbeidsongevallen worden niet altijd gedekt, stewards worden zomaar naar andere landen uitgezonden zonder rekening te houden met het gezinsleven, vakbondsvertegenwoordigers krijgen geen vaste aanstelling, enzovoort. “Zoals de arbeidsauditeur hierover zelf heeft verklaard in de media, op basis van onderzoeken die al ruim 4 jaar lopen, hopen we in september dit proces voor de rechtbank te kunnen aanvatten, zodat de sociale rechten van het cabinepersoneel eindelijk gevrijwaard worden,” zegt Hans Elsen.