Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

501.01 - Gesubsidieerd basisonderwijs

Reactie COV lerarentekort: "Op langere termijn denken maar NU starten"

Het tekort aan leraren is een probleem dat je niet opgelost krijgt in een maand of een jaar. Dit vraagt een plan van aanpak. Het is op langere termijn denken maar NU starten. Elke leerling heeft recht op een gekwalificeerde leraar en dat moeten we blijven garanderen.

Het tekort aan leraren in het basisonderwijs is al langer zichtbaar en wordt nijpender. Vooral verder in het schooljaar is het vinden van vervangers voor zieke leraren problematisch. Bij de start van het schooljaar is het tekort meer voelbaar in grootstedelijke gebieden, en dan vooral in het lager onderwijs. Momenteel zijn er nog altijd meer kleuteronderwijzers beschikbaar. Kleuteronderwijzers hebben een voldoend geacht pedagogisch diploma en mogen lesgeven in het lager onderwijs. Dit is een betere oplossing dan onbevoegden voor de klassen zetten. Voor het COV heeft elk kind recht op onderwijs door gekwalificeerde leraren. Dat is waar we moeten blijven op inzetten!

Marianne Coopman: “Als grootste onderwijsvakbond voor het basisonderwijs vragen we al jaren dat de job van leerkracht aantrekkelijker wordt gemaakt via investeringen in werkingsmiddelen, het verlagen van werkdruk van de leraren en de versterking van de omkadering van de hele school. Het zijn die drie sporen die ook in het toekomstplan voor het basisonderwijs staan, een plan dat we met alle sociale partners voorlegden aan alle politieke partijen.

Vorig schooljaar werd een belangrijke stap gezet met de realisatie van het lerarenplatform. Dit zorgt voor meer werk- en inkomenszekerheid, een voorwaarde om leraren in onderwijs aan het werk te houden. Ook het verbeteren van de aanvangsbegeleiding die werd afgesproken zou startende leraren alleszins meer werkcomfort moeten bieden.

Marianne Coopman: “Als de beleidsnota’s en de budgetten bekend zijn, zullen we pas echt weten of het de regering menens is met de aanpak van het lerarentekort.

Marianne Coopman
Algemeen secretaris