Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

501.01 - Gesubsidieerd basisonderwijs

Talis: Vlaamse leerkrachten zijn sterk intrinsiek gemotiveerd

Vlaamse leerkrachten zijn sterk intrinsiek gemotiveerd. 86% van de Vlaamse leerkrachten stelt dat ze voor de klas staan omdat ze een bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van jonge mensen en aan de samenleving. Het COV herkent dit. Onderwijs is een beroep voor de meerwaardezoeker en moet dan ook zo vorm gegeven worden.
Met voldoende professionele ondersteuning, schoolleiders die zich dankzij voldoende omkadering kunnen toeleggen op hun kerntaak, haalbare klassen en voortdurende kansen op expertiseontwikkeling.

Het Talis-onderzoek dat vandaag werd vrij gegeven laat zien dat leerkrachten in Vlaanderen zichzelf als competent en effectief zien, en erg tevreden zijn
over de sociale relaties op school. Dat biedt perspectieven!

Marianne Coopman: “Tegelijkertijd versterken de resultaten van het onderzoek onze overtuiging dat Vlaanderen nog veel meer moet investeren in het aantrekkelijk maken van het beroep, het uitbreiden van de ondersteuning voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte, het ontlasten van de directeur. Het COV zal blijven strijden voor de realisatie van het toekomstplan voor het Basisonderwijs zoals dat dit voorjaar nog door alle sociale partners samen aan de Vlaamse regering werd voorgelegd.”

Marianne Coopman