Je kan de actualiteit in PC 306 op de voet volgen via onze site. Ben je lid van ACV Puls en wil je nog sneller op de hoogte gebracht worden? Abonneer je dan op de sectorale nieuwsbrief!

Sociale onrust bij Allianz Benelux houdt aan

Verzekeraar luistert niet naar gegronde klachten over werkdruk

De vakbonden ACV Puls, CNE en BBTK houden vanochtend, dinsdag 3 december 2019, een personeelsvergadering van 7.00u tot 9.00u. Ze doen dat op de stoep van de verzekeraar Allianz Benelux in de Lakensestraat in Brussel. Op vraag van de vakbonden zal er later dan gebruikelijk aan het werk worden gegaan. Bij een kop koffie zal er worden overlegd en gepraat over de aanhoudende problemen in de onderneming.

Al meer dan een jaar kaarten vakbonden de grote problemen bij Allianz aan: een enorme achterstand in bepaalde diensten zoals ‘schade’, ‘hospitalisatie’ en ‘arbeidsongevallen’. Dit is te wijten aan een structureel gebrek aan werknemers in deze diensten en een misplaatst en blind vertrouwen in het efficiënter maken en het robotiseren van de werkprocessen. De mening van het personeel is duidelijk: de robots zijn een welkome aanvulling om de werkdruk te verlagen, maar mogen geen excuus zijn voor het uitblijven van échte structurele oplossingen.

Het is niet de eerste keer dat de vakbonden actie voeren over deze kwestie. In juni werd er ook al actie gevoerd op de stoep en in september werd bij één van de betrokken diensten een voormiddag gestaakt.

Sociaal bemiddelaar

Op vraag van de vakbonden werd er een sociaal bemiddelaar bij gehaald. “Maar die inspanning haalde niets uit”, betreuren de bonden. “De werkgever blijft doof voor de verzuchtingen en de eisen van de werknemers en hun vakbonden”.
Ondertussen verlaten jonge getalenteerde werknemers de onderneming en worden mensen ziek als gevolg van de zware werkdruk, wat de bestaande problemen alleen maar vergroot. Bovendien zijn er willekeurige ontslagen van werknemers, zelfs zonder vervangende aanwervingen. “Het is onbegrijpelijk dat vorige week twee ervaren HR-medewerkers werden ontslagen op een moment dat de onderneming nood heeft aan een sterke personeelsdienst die het vertrouwen geniet bij alle medewerkers”, zeggen de bonden.

Allianz volhardt in de boosheid en weigert aanwervingen te doen. En het is nog erger: sectorale flexibiliteitsakkoorden worden omzeild, en individuele werknemers worden onder druk gezet om overuren te presteren. Zo stijgt de werkdruk alleen nog maar meer.

Klappen in eigen enquête

Voor het tweede jaar op rij krijgt de directie rake klappen in haar eigen enquête bij het personeel. Nog maar 39% van de werknemers gelooft in de huidige strategie, een daling met 22% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De vakbonden vinden het spijtig dat ze de interne problemen op straat moeten gooien door opnieuw een actie op de stoep te organiseren. “Maar op deze manier willen we de directie ertoe bewegen om eindelijk naar de werknemers te luisteren en zich constructief op te stellen”.

De bonden willen ook dat Allianz het geweer van schouder verandert en zich opnieuw als goede en betrouwbare verzekeraar manifesteert.

Gevraagd: actieplan

Heel precies vragen ACV Puls, CNE en BBTK in gemeenschappelijk front een actieplan van de directie om de problemen bij de wortel aan te pakken. Er moet een einde komen aan de irrationele ontslagronde. Er moeten 15 mensen worden aangeworven voor de diensten waar de werkdruk het zwaarst is. Verder wordt er aangedrongen op een permanente monitoring van de werkdruk.

Personalization