Je rechten
bab449ae-2477-46b3-8fca-27c4c5741bd6
https://www.hetacv.be/je-rechten
true
Actualiteit
59ea6a04-d5cb-49bb-86bf-262457cb04b8
https://www.hetacv.be/actualiteit
true
Diensten
c7cddb17-187f-45c2-a0e2-74c299b8792b
https://www.hetacv.be/dienstverlening
true
Lid worden
abbb02d8-43dd-44b5-ae75-3cd90f78f043
https://www.hetacv.be/lid-worden
true
Het ACV
c62ac78b-1aa2-4cb9-a33b-59e6fc085fb4
https://www.hetacv.be/het-acv
true
Contacteer ons
7f7bdd4f-c079-401e-a1bf-da73e54f00c2
https://www.hetacv.be/contacteer-ons/contactpagina
true
Word nu lid

ACV-Transcom: bagegeafhandeling Brussel-Airport

Dringend oplossingen voor problemen bagagebehandeling op Brussels Airport nodig

ACV-Transcom waarschuwt dat er dringend oplossingen moeten komen op korte, middellange en lange termijn voor de handling op Brussels Airport. Aanleidingen zijn de gespannen besprekingen bij Aviapartner én de werkwijze van Alyzia op Brussels Airport. Wanneer de tendens niet draait, stevenen we terug af op sociale conflicten op de luchthaven. Om in sociaal rustig vaarwater te raken stelde ACV-Transcom reeds geruime tijd haar 10 puntenplan voor. Maar aangezien Aviapartner door het wegvallen van Swissport het onderste uit de kan wil halen én Alyzia de Swissportcultuur overneemt door hoger management van Swissport en hun “way-of-working” te implementeren. Bij ALyzia op Brussels Airport, stevenen we frontaal af op nieuwe sociale problemen.

Alyzia

Na de perfect in scéne gezette faling van Swissport in juni, kwam het Franse Alyzia in beeld om als tweede firma voor grondafhandelingsdiensten op Brussels Airport de plek van Swissport in te nemen. Dit weliswaar tijdelijk. Alyzia benoemde topmanagement van het gevallen Swissport binnen Alyzia Belgium. Niet alleen nam Alyzia zo topmanagement over, ook de Swissport”kuren” werden zo bij Alyzia binnen gebracht. Iedereen weet dat de sociale relaties binnen Swissport – op zijn zachts gezegd – niet goed liepen. Totaal gebrek aan respect voor het personeel was het ‘normaal’. Ook bij Alyzia sijpelt dus deze mentaliteit binnen, ondanks het feit dat de Franse vakbonden ons lieten weten dat in Frankrijk met Alyzia te praten valt.

Momenteel zijn er heel wat gekwalificeerde personeelsleden te vinden voor de functies die dienen ingevuld. Toch worden “vrienden van” aangesproken, verlopen de ‘selecties’ via Randstad zeer stroef. Randstad doet – bewust of onbewust – aan een erg slechte dienstverlening en scheept heel wat gekwalificeerde personeelsleden gewoon af.

Aviapartner

Ook bij Aviapartner loopt alles niet zo vlot. Levaux profiteerde strategisch van het failliet van Swissport om enerzijds de prijzen van de handling – die door de race-to-the-bottom – beneden het kritieke peil lagen, op te trekken. Enkel, we vernemen dat hij de prijzen zo heeft opgedreven dat er luchtvaartmaatschappijen Brussels Airport (willen) vermijden.

Daarnaast maakt Aviapartner ook vakkundig gebruik van de COVID-19 crisis, de situatie op Brussels Airport in de handling misbruik om de verworvenheden van het personeel drastisch terug te schroeven. Personeel zou zelfs geen vrije keuze meer hebben om eventueel overuren te presteren bij laattijdige vluchten, ongeacht de persoonlijke (thuis)situatie (kinderen die moeten opgevangen worden, …).  Onze vertegenwoordigers hebben begrip voor de situatie, maar dat maakt niet dat we nu zonder meer met alles gaan instemmen. Zo werd bijvoorbeeld ook voor de (trouwens wettelijk voorziene) rustpauzes ooit nog actie gevoerd en zou Aviapartner dit zonder meer willen afschaffen.

De overheidssteun tot 25 miljoen EURO die Aviapartner zou ontvangen, zou ook toch moeten dienen om de activiteiten in en tijdens deze crisis op de luchthaven te borgen.  

Moderne slavernij

Met de tendens die we dus zien dat bij Aviapartner de druk wordt gezet op de afbouw van de sociale verworvenheden en ook bij Alyzia werknemers geen goeie contracten krijgen aangeboden.  De flexibiliteit – die trouwens al heel hoog ligt én niet in verhouding tot de verloning - bij de beide bagagehandlers moet voor hen nog de hoogte mag ingestuwd worden. Mogen we spreken van het herinvoeren van een moderne slavernij bij deze personeelsleden. Zeker wanneer de activiteiten op de luchthaven terug naar de pré-COVID periode zullen groeien, zal dit nefast zijn voor de sociale omstandigheden en zal het een kwestie van tijd zijn alvorens tot het terug tot een sociaal conflict komt.

ACV-Transcom pleit dan ook voor gezond verstand en roept de werkgevers op te stoppen met de druk te zetten op de loon- en arbeidsomstandigheden van de arbeiders. Vliegtuigen laden en lossen zichzelf niet. Handenarbeid zal hier nodig blijven. De bijhorende personeelsleden ook. Zij verdienen respect én goede loon- en arbeidsomstandigheden gelet de enorme flexibiliteit en kunde  die ze in zware (weers-) omstandigheden steeds tentoonspreiden. Ze zijn trots op hun werk en job, maar zijn geen slaven.

Oplossingen nodig

ACV-Transcom pleit al jaren voor een degelijk gecoördineerd luchtvaart- en luchthavenbeleid in ons land. We hebben ook voorstellen op tafel gelegd om de sociale omstandigheden op de luchthavens op een goed peil te brengen en te zorgen voor sociale rust. De werking, zoals in onze haven,  kan daar oplossingen bieden:  een gezamenlijk paritair comité voor de meeste luchthavenspecifieke activiteiten op de luchthaven; een overkoepelend preventiecomité om de veiligheid en staat van het materiaal contant op te volgen en een systeem van bestendig afgevaardigden die de toepassing van de loon- en arbeidsvoorwaarden opvolgen.

Als we van de opportuniteit die de COVID-19 crisis ons nu biedt, geen gebuik maken, zullen we al snel in het “oude stramien” hervallen. We roepen dan ook de bevoegde ministers  op om – samen met de sociale partners – solide oplossingen te zoeken die een win-win zullen zijn voor alle stakeholders: luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, personeel én passagiers!

Je centrale op sociale netwerken